Tuesday, January 27, 2009

Meeting Ngan SV

Okeh, wat catatan sket.

Hari Isnin tu SV aku masuk lab. Rajin dia, bila dia nak wat reserach, mmg dia stay kat lab la, wat projek dia.

Anyway, aku grabbed masa ni utk jumpa dia and update la progress aku. Yg mana aku telah bertukar dari platform Windows dan sedang mencuba dgn Linux, without much success yet, might I add. Tp dia ada bg contact person utk aku discuss this with, so nak x nak aku kena email org tu. Huhu... And aku rasa dah sampai masanya kena ketepikan rasa malu utk tanya2 org. Malu bertanya, sesat jalan kan?

Aku then proceeded discussing my 3-month report. SV aku very helpful, in which dia siap tulis lg keypoints and refined out sama2 the title of my research (for the time being - masa start ari tu dlm report tulis Music and AI aje, hehe). So we went on to discuss pengisian utk bahagian Intro, Recent Work and then jumped onto Problems. Then we noted down the tools that I would use. Also, he said I should write a paragraph on the experimentation with certain tools and some basic analysis of results if I have any at that time, but if I don't, write about my account of what I had learnt to use and knowledge that I had gathered so far.

I then seeked some advice from him of how to manage dividing my time between reading and programming. He gives some pointers, and told me not to feel guilty like I am right now whenever I started reading (bcoz I am still stuck on programming, so bila membaca tu rasa cam bazir masa). Tp dia bgtau yg reading tu most be done paralelly, no matter what. And sometimes, when you are stuck on something, and you leave it for awhile and work on something else, you'll probably be able to solve it when you come back, kata beliau. OK, lega...

Yes, ET. Mmg lepas jumpa SV kita lega, walaupon keja kita still hampeh. Mengapa kita takut kat SV, Tuhan saja yg tahu, sbb diaorg mmg nak tolong kita pon kan. Ntah la, perasaan malu2 ni nak kena tolak tepi la, tp susah, sbb budaya menyepi yg di'cultured' sjk sekolah rendah itu sukar dihakis. Maka cikgu2 sekolah rendah sekalian di luar sana, galakkan lah anak2 murid anda bertanya soalan dalam kelas dari usia yg muda, dan jgn marah atau ketawakan jika soalan mereka appear 'slightly out of context', kerana kesannya, oh, 30 tahun kemudian pon still terbawa2.... Mungkin kurikulum skang dah lain, x tahu la... tp masa aku belajar dulu, begitu la keadaan nya... hopefully dah berubah for the better.... Huhu... Nasihat ni jg adalah utk diri sendiri, sekiranya aku esok balik mengajar.... aku harus galakkan interaksi dalam kelas dan jgn buat kelas yg monotone aje, meski pon senang kalo asyik tukar slide aje kerjanya... heheh :P

2 comments:

Anonymous said...

agree dengan oyis.. sv mat salleh ni sangat open dan friendly. kita je kadang2 tu segan tak bertempat. hihi. besyukur sangat dapat sv yang memahami. smoga mudah phd journey kita.. amin!

Oyis said...

tun:
amin amin ya rabbal alamin...
hai PhD, PhD, jgn permanent head damage dah la... :P