Sunday, January 25, 2009

Hari Aku Jadi Angelina Jolie Kejap

Sbb nya aku terkena allergic reaction to something that I ate. Bila dikenal pasti adalah satu potato chips yg ada bahan chemical tuh.


Asalnya aku mlm waktu mlm Rabu tu, pastu rasa bibir cam tebal2 n sengal2. Dah tau dah reaction, tp ingatkan esok pg x de apa2, hilang la tu, sbb x pernah allergic tu apa2 pon. Masa tu kelihatannya seperti Angelina Jolie dah.


Bgn esoknya, rasa bibir kebas. Tgk cermin, oh sudah mcm Jay-Z. X pe la, solat Subuh dulu. Then tgk cermin lg. Oh tidak. Sudah rupa mcm kuda la.... Sah x leh gi lab ni, wat malu aje...


Telefon klinik nak wat menyelit2 kalo ada org cancel, tp fully-booked. Biasalah, health system kat UK yg ntah apa2 ni, x de kekosongan. Makanya, aku diminta tunggu sehingga Dr akan call balik rumah.


Lps sejam baru Dr call. Dia ckp cekedis yg aku mkn tu la puncanya. Dia suruh amik ubat Cetrizine (Antihistamine) and makan sebijik. Kalo ptg x hilang jg, mkn lg.


Kat farmasi aku baru perasan yg Cetrizine ni x sesuai diambil kalo breastfeeding. Pharmacist tu suggest Piriton, tp dia bgtau ada dua pendapat la. Masih controversy. Ada yg kata ok. Ada yg kata x ok kalo BF. Sudah...


Disebabkan bibir masih tebal, maka aku pon beli la. Nak mkn tu berpikir2 dulu. Siap check internet lg, tp x membantu sbb mcm2 pendapat.


Last2 aku decide utk mkn ubat tu, and gi school supaya aku x yah BF Aisyah hari tu. Sampai je lab, kepala aku hanyut sbb ubat tu caused drowsiness.Ingat kan bole lawan, tp mmg x bole. Menguap2 lg. X pernah la menguap sebegitu dpn PC kat lab. Last2 kepala pusing, balik umah balik. Tido.... Zzzzzz...


Spjg hari tu aku avoid Aisyah, sbb takut dia x nak EBM kalo nmpk aku. Pastu lebih sedih bila terpaksa pump dan buang dlm sinki. Huhu... byk la plak susu tu, kalo x, x dpt sebyk tu. Mungkin sbb aku tido byk n x stress sbb x wat keja, so susu byk...


Lebih kesian lg ialah Aisyah nangis nak nenen tp x leh kasi. Dan agak kejam bila aku terpaksa pump dpn dia. Terpaksa la dia minum stok shj utk hari tu. Masa ni la baru terasa perlunya wat stok byk2.... Ni baru kes ubat sebijik, kalo warded mcm kes Yzma ke... huhu...


Last2 after 12 hours, aku pon rasa dah Ok kot nak bg dia susu. Dah asyik pam, buang, pam buang aje. And x sempat nak pull up my shirt, budak itu sudah terkinja2 atas katil, seolah2 mengerti... yeay yeay, Ibu dah nak kasi... Bkn main laju dia minum... Masa tu rasa hiba sgt sbb terpaksa 'halang' dia lebih 12 jam ...


Mlm tu dia tido dgn nyenyak skali. X tau sbb puas dpt susu atau sbb kesan drowsy ubat tu ada lg dlm susu. Hmm... sebenarnya aku rasa sbb no 2 tu kot. Tp Alhamdulillah bgn esoknya dah x de apa2... hehe...

4 comments:

Anonymous said...

Owh....So sorry to hear that..thankful to Allah coz you already fine now. Hey..miss you! Tabah2lah menghadapi semua dugaan yg mendatang. Sama2 kita hadapi eh? (hahah siap ajak tu...)

Anonymous said...

teruk jgk alahan ko tu. tak bole la mkn cekedis dh lps ni...

Mommy Harith Hannah said...

Oyis,
Piriton mmg drowsy.. Owh, ader byk pendapat yer dlm internet? Kiter kalau flu/demam, dan bgtau doc about stil BF, mesti doc bagi ubat tue, tp utk mlm... Siang doc bagi Carinox 5mg...

err, terharunya "pengorbanan" ibu & anak nie... tang buang milk tue, mesti raser nak nanges kan? sejak stok berkurang nie, eventho makan piriton, kiter BF direct jer... Tawakkal ajer... Lagipon, mlm mmg minah tue gayut jer...

Hopefully oyis dah sehat.. On the bright side (ye ke bright? :p ), best jugak jadi Jolie sekejap... ekekke... ambil gambar tak?

Oyis said...

keindahan alam:
thx... tu la, wat PhD ni kena tabah.. nasib ada ko sbg tempat ngadu... jgn ko bosan plak dah le.. miss u too bebeh!

iso:
tu la.. aku x sangka la plak sbb sblm ni x pernah apa2 pon. tp aku mmg fobia skang, nak mkn benda cam junk food sket aje dah x berani wooo... ko byg kan pretzel pon aku dah ragu2... tp baik utk kesihatan la.. speaking of alahan, dila x alahan ke? ke dah kurang sbb dah habis 1st trimester ni?

mummy h&h:
a ah.. kat kotak piriton tu ada tulis for hay fever and allergy relief, so mmg bole la kot diberi pd org flu. tp tu la psl, drowsy sungguh... arnie check x internet ke, ada kan yg kata mcm x sesuai utk BF, ada yg kata OK. tp kalo Dr dah prescribe tu, insya Allah ok.

mmg sedih bila terpaksa buang susu kat sink. tp apa bole buat. stok kita pon dah kurg, x byk mcm dulu. ni sah dah kena penyakit 'M'... huhu..

btw, x amik gmbr la... buruks sgt! :P