Friday, July 18, 2008

Update Aisyah's Visit to Paediatrician

Hari ni gi bawak Aisyah utk 1 month checkup kat Klinik Pakar Kanak2 An-Nur. Dia dah dijadualkan utk kena injek 2nd Dose of Hep B vaccination. Memandangkan smlm dia meragam slps lama giler menunggu di klinik, maka aku nekad, ari ini mesti sampai awal. X mo no besar dah.

Klinik buka pkl 4.30 ptg, tp aku pkl 3.00 dah siap2. I've learnt my lesson weh... Ada baby, mmg 2,3 kali ganda akan lambat, dah la aku bkn bangsa on time slalunya. Memula siapkan beg dia, bawak semua benda extra, extra towel, extra diapers, extra wipes, extra persalinan. Then aku siapkan diri aku, then kejut Baby, tukar baju dia, then breastfeed dia kejap. Kendian load brg ke dlm keta. Ada bermcm2 jenis beg, beg tgn aku, beg baby, beg tgn mak aku, beg telekung mak aku, and then load payung. Then we were good to go.

Sampai2 pkl 4.12 ptg. Hah. Klinik x bukak pon lg. Aku rasa aku 1st, tp ada makcik potong aku. Ntah, malas plak aku nak tegur sbb ntah2 dia sampai dulu sblm aku tp dia emrendek tmpt lain ke mana tahu. In the end mmg ada hikmahnya aku x jln 1st, sbb masuk2 klinik Baby nak nyusu lg. So nombor 2 tu dah orait la tuh.

Anyway, dlm pd menunggu tercangak2 kat luar sblm klinik bukak tu, aku terserempak ngan Hamka n wife dia Fatihah. Rupe2 nya diorg expecting, dlm 4 months gitu. Appointment kat klinik sebelah. Lps chit chat sket2 n memperkenalkan Aisyah Nurzahirah, kitaorg pon part ways. Then skjp tu terserempak ngan Maslina adik nya si Sheera ngan hubby dia plak, yg juga tgh expecting n tggu giliran kat klinik sebelah. Hoho... ramai ye org ke HPAN ni. Laku gitu hospital nih... Seronot la plak jumpa org2 yg kita kenal nih tanpa disangka2, n bertambah seronot bile dpt tahu diorg ada bun in the oven :)

Masa jupe Dr, dia bgtau, Baby nyer bilirubin level dah ok drpd last blood test. Alhamdulillah... Then dia tanya Baby ada problem x? Aku ckp la Baby ada picked up habit baru iaitu nangis mlm2, dia ngantuk, bg susu, then dia tido, tp cam x lena, then terbangun2. Repeat la pattern tu sampai subuh. Dr senyum je. Dia kata Baby colic kot. So dia subscribe ubat angin/kembung utk Baby.

Dr timbang Baby, dah 4.7 kg. Subhanallah! Anak aku... semangat yer... Dlm sebulan dah nyaris naik sekilo. Power to the breast milk! Ekekeke.... Tinggi plak, dari 53 cm jadi 57 cm. Ukurlilit kepala, dari 36 cm jd 38 cm. All looks good, Alhamdulillah.

Then tiba la part yg x best sket, iaitu Baby kena injek. Aku x tgk. X sampai ati. Rupe2 nya dia injek kat peha ek (mak aku bgtau, aku kan x tgk). Ingatkan kat bahu mcm BCG dia ari tuh. Mak aku plak ingatkan kat bontot. So dua2 salah. So far Baby looks fine, I hope she stays that way la. Dr kata jarang demam kalo Hep B nyer shot.

Then Dr ajar cara2 nak save n introduced expressed breast milk kat baby. Ooo.. aku dah patut pumping dari skang wat stok rupenyer. Sbb Dr kata lama proses nak train Baby tu. Bkn bole bg dia botol cold turkey je. Baru aku tau yg kita kna introduce sket2, contohnya sekali sehari je botol for 3 days, then up kan 2 kali feeding sehari for another 3 days, then 3 kali sehari for the next 3 days, dan seterusnya. Nasib Dr bgtau, kalo x dah tentu suffer si Aisyah. Silap gaya, mau dia lose weight x nak minum susu langsung, merajuk...

Ok ni aku sertakan gmbr budak kena injek tgh tido lps balik klinik. Cian, anak Ibu...


No comments: