Thursday, July 31, 2008

Kisah Medical Checkup

Semlm aku ke Pusat Kesihatan sekali lg utk siapkan medical checkup itu hari. Bersama2 aku adalah mak aku and Aisyah. So understandably, aku agak stressed out bila lambat giler service. Yg part buat check BP, height, weight, vision, etc tu ok, cpt je, tp nak masuk dapat endorsement dari Dr, Ya Allah, lambatnya. Tp mmg student ramai giler pon yg sakit. Tu lebih menambahkan kerisauan aku sbb aku bawak newborn bersama kan. Aku berdoa semoga Baby dijauhkan la dari segala penyakit yg berjangkit. On a cheerier note, masa timbang tu, berat aku still maintain. Woohoo! Sukanye… aku ingat naik berat badan, coz aku makan x hengat dunia, hinggakan mak aku suruh stop2 la makan u, beringat sket. Kalo breastfeeding tu memainkan peranan, then all the more reason la to continue, Alhamdulillah…

Ok berbalik pada servis yg lmbat tu, aku siap ckp dekat staff nurse tu dua kali dah, yg aku belum dilayan w/pun dah melebihi waiting period yg ditetapkan iaitu 22 minit (ISO la kunun tuh). For the record, aku tunggu 40 minit. Yg buat aku bengang ialah nurse yg rata2 muda tu semua address aku ngan panggilan ‘Adik’, ingat aku 1st sem student la tu, nak wat medical checkup, so dia bo-layan. Walaupon agak flattering org cas kite muke muda, it does work against me sometimes, like right now. Last2 aku terpaksa la ckp, ‘I have a baby waiting outside, who can get cranky any time now since it’s past her feeding time, so if u could please speed things up, I would really appreciate it’. Lps tu la baru diorg kelam kabut cari Dr.

Masa masuk jumpa Dr tu, siap Dr bole sindir lg, ‘Lama sgt ke menunggu tu?’. Between gritted teeth, I muttered, ‘Lama la jugak, lebih la daripada 22 minit tu.’ Two can play at this game. Anyway aku explained la aku post partum nih, and Aisyah who is exclusively breastfed ada kat luar, yada yada ya. Boleh plak lps tu Dr kata, ok, gi lab dulu, amik air kencing, then gi bilik x-ray, pas tu dtg balik jumpa dia. X sampai 2 minit pon aku kat dlm bilik dia tu. Geramnya!

Nasib kat makmal n kat Bilik X-Ray, segalanya cpt. Lps tu aku masuk la balik bilik Dr. Lps Dr cek lebih kurg, dia tanya aku pernah wat surgery x, aku ckp la pernah, C-section, specifically. Dia pon tanya la aku bersalin kat mana, aku pon jawab la HPAN. Then Dr tanya mcm2 lg, pasal servis kat HPAN tu, aku bersalin ngan sapa, pakej berapa harga, sekali consultation berapa. Rupe2nyer Dr pon tgh planning, nak bersalin kat HPAN. Wah, lps tu terus jd cam member la kitaorg. Aku x kisah berkongsi cerita ngan bakal ibu ni, hehehe… Siap rasa cam aku lak Dr, kekekeke…. Sebenarnya aku dah pernah bbrp org tanya psl servis di HPAN, siap ada org yg aku x kenal approach melalui friendster Tanya pendapat dsbnya. Aku rasa la, if I get RM10 for every time I recommend HPAN, I’d say I’m at least RM 100 richer. Kesudahannya, aku n Dr tu settle dlm keadaan baik la :)

Yg paling penting, medical check up aku sudah siap. Settle satu lg perkara, Alhamdulillah…

No comments: