Tuesday, July 5, 2011

Aisyah's First Day At New Nursery


Nak cerita sket psl hari pertama Aisyah di nursery baru smlm.

Alhamdulillah, semuanya baik2 sahaja. Aisyah yg sblm ni asyik kata 'No' kalo ckp nak pindah sekolah tu, tup tup a few days before masuk sekolah baru dia dah pasrah. Dia ckp dia nak gi new nursery dah. Aku rasa, upacara bg kad and gift utk cikgu2 dia last week tu mmg memainkan peranan penting, sbb nya dia jd sedar yg lps ni mmg x dtg dah lg, that's why kita bg parting gift. Syukur lah.

Nak2 kitaorg belikan dia kasut baru utk masuk sekolah baru ni (look at the pic, besar kan kaki dia dah? Terperanjat gak aku dia dah saiz kasut 7!). Beg sekolah plak hadiah pemberian Uncle Azfar kat dia masa bday hari tu, bag Minney Mouse, lg la dia excited nak sekolah. Aku pon duk pujuk2 kata nak gi Big Girls School, dah x yah naik pushchair (sbb dkt sgt ngan rumah), so dia pon smgt nak jd big girl jgk hehe...

Tp mmg feeling ala2 big kids pon school tu, sbb sblm ni dia pegi nursery kan, mmg handle toddlers sahaja. Skang ni nirsery abru dia adalah part of a big elementary school, so the compound is really big compared to before. Ada kantin besar apa semua, kelas2 pon besar. Plak tu sblm ni kan kalo nursery byr fee bulan2 kan, rasa la mcm Aisyah ni kecik lg, byr utk childcare. Yg ni smlm, bkn lg byr fee, tp byr LUNCH MONEY, wah, terasa tau mcm anak aku dah grown up bila pakai istilah tu. 'Haih, besar dah anak aku, dah masuk sekolah!'.

Smlm masa drop off kan dia kat kelas, ingatkan dia akan sedih2 peluk kaki dan buat adegan air mata, tp I was wrong to undermine her! Dia cool aje, tgk budak2 lain, gantung jaket and bag, pastu bila salah sorg teacher tu ajak main puzzle, selamba tinggalkan aku sorg2 kat tepi kelas. Masa tu chaos lg, budak2 berlari2an apa semua. Dlm 5 minutes lps tu, salah sorg cikgu lain bunyikan tamborine, and semua budak stop and berkumpul setempat and then pecah dua ikut group utk amik attendance. Masa ni Aisyah dah ikut budak2 lain and rasanya mcm dia langsung x sedar kot aku ada dlm kelas tu. Group dia duduk dlm satu bulatan, and ada cikgu lain explained kat aku ni diorg tgh amik attendance. Then after this diorg akan belajar phonics, then snack, then play time kat luar. Itu la rutin pagi. Oo.. gitu ke.

Aku tanya gak phonics tu belajar apa? Cikgunya ckp sebutan, i.e. 'C' for Cat etc. And also belajar rhymes, i.e. Cat = Bat. Aku pon rasa lega la jgk, sbb kat umah Aisyah is at that stage with her books too yg kitaorg baca mlm2, tp dia masih x leh pilih perkataan yg rhyme. Itu hari tunjuk gmbr Cat, patut nya dia pilih Bat la utk perkataan yg rhyme, tp dia tetaplah berkeras nak pilih gmbr Dog. Nmpknya skang dia masih menggunakan visual utk buat pairing. Slowly nnt mungkin dia dah pandai guna aural, mungkin bole nmpk progress lps ni kalo diasuh hari2 di school, insya Allah.

Lps dah nmpk Aisyah ok tu, aku pon pegi la settle kan hal lunch money, medical form, etc. Lps tu terus cabut. Sampai balik pon dia x ingat. Masa nak collect pon best jgk. Punya ketat security kan, pagar sekolah dikawal dgn elektrik, and x bukak sekali belom waktu keluar. Bila dah bukak pagar pon, kita x leh masuk amik anak, dan anak pon x leh meluru ke luar. Kita kena tercangak2 kat luar, kalo cikgu dah nmpk parents, baru dia akan pimpin tgn anak kita ke luar kelas, walhal jarak kita tercangak2 tu x sampai pon 5 meter drpd pintu. Punya la tight security. Smlm sbb aku yg drop off Aisyah, masa Hubs nak amik Aisyah cikgu dia very concerned. Nasib baik aku ada skali, so aku explained yg lps ni it's either him or me yg collect Aisyah. Ketat sekali security.

Gitu la ceritanya serba ringkas. Aisyah bawak balik satu drawing from yesterday. Hopefully dia kekal smgt nak gi school. Cumanya, summer holiday will be here in 3 weeks time, then cuti sebulan seminggu. Kalo dia sibuk nak gi school nnt, apa aku jawab then? Dah la rumah aku ni mmg ngadap pagar sekolah, mau budak tu x ingat nanti? I guess nnt 1 week nnt cuti kena psycho kan dia skali lg, ckp nak summer break, summer break plak hehehehe...



6 comments:

isabelle said...

riang gembira dia kat skolah baru ye? tumpang seronok i baca.
nnt skolah cuti xpe la..dah dpn mata, u leh tunjuk "u see.no one at school."

yatie chomeyl said...

bagusnyo security ketat gitu , x risua lah anok keno culik ke gapo key.
btw, comey artwork aisyah..sungguh abstrak hehe

Oyis said...

isabelle: a ah, teknik yg sama digunakan bila dia slow mellow x nak bersiap ke school, i selak langsir, and said,'look, look. everyone's here for school already'. terus kelam kabut bersiap kihkihkih..

yatie: oh abstract berdo'oh. kalah picasso :P

3740Journal said...

tak sabar nak tunggu my son masuk sekolah jugak. cant wait the experince yang dia nak share setiap kali balik sekolah :)

Oyis said...

azza: seronot jg bila anak dah start sekolah. part plg best - pick up time! slalu berebut ngan Hubs siapa nk gi jemput Aisyah, walhal dkt sgt je ngan rumah hehehe

Anonymous said...

Free Celebrity Sex Tapes, Nude Celebs Pics And Videos Sorted By Categories. [url=http://www.my-articles-online.com/index.php?page=article&article_id=643989]www.my-articles-online.com[/url]