Monday, May 26, 2008

We're Back - Live & Kicking!

Hello peeps! Guess where I'm at? Surprise, surprise I'm at the office.

It feels so weird to be back at the Faculty bila dah on medical leave for almost 2 months. Especially when you know that in less than 3 weeks, you're going to go on another 2 months leave, this time maternity leave.

Sepanjang pg aku masam and monyok, malas nak bersiap gi keja. Actually make that spnjg mlm semlm lg aku dah monyok. Punya la liat nak gi keja. Terasa ringan je jari jemari nak gi laman web mohon cuti itu, tetapi aku paksakan diri supaya tidak memohon cuti. Bkn apa, I have tonnes to do as it is, and ada bagusnya aku masuk opis.

Peeps, if you are looking for me, I'll be around the Ground Floor of the Faculty. Lab ICT 1 specifically. That would be my station for the next few weeks, sampai la aku dtg balik lps deliver. And for that space, aku sgt2 bersyukur pada Allah Taala sbb:

(1) aku dah x payah panjat tangga tinggi2 ke bilik aku yg di top floor itu

(2) bilik paling dekat ngan toilet Block B

(3) PC yg aku guna tu laju giler speed die

(4) sgt dekat dgn kafe

(5) sbb dia lab, aircon dia sgt sejuk, sesuai ngan aku yg kepanasan bcoz tgh pregnant, and since aku sorg je occupant kat lab ni, nobody complaints about it being too cold

(6) staf kat sini sgt baik - aku malu sbb menempel kat sini and bimbang kalo2 menyusahkan pergerakan seharian diaorg, but it really makes my sensitive pregnant heart rasa nak nangis keterharuan bila diaorg menyakinkan bahawa sesungguhnya x berubah sehelai rambut pon dgn kedtgan aku kat lab ni (yakni tidak menyusahkan la tu).

OK. Baby hari ni sgt aktif. Kalo korg tenung la perut aku, mmg bole nmpk baby bergerak kiri kanan dan ke depan. A bit scary, and I have to say, senak jugak la. Especially masa semayang Zohor td, Ya Allah, rasa cam habis tertarik dah kulit perut sbb baby cam main betul2 dekat surface kulit.

But aku x merungut, malah aku rasa lega Alhamdulillah sebab smlm baby telah memberikan aku sedikit scare. For the first time semlm dia x nak dgr ckp aku masa aku minta dia gerak2. After a few hours of not noticing any hard movements, aku pleaded kat baby suh gerak la. Usually ckp2 sket, usap2 sket dia pun buat la acrobatic moves dia tuh. But smlm, nada. Ada la rasa mencucuk sket2 but not too convincing considering how active baby usually is otherwise. Aku yg cuak pon buat la mcm2, start mengaktifkan diri dgn menggosok baju kerja. Despite berat hati nak gi keja, gosok baju still gosok baju. Still nothing.

Then aku minum air jus dgn harapan the sugar will kick in. Pon x de respons. Aku then gi duk dekat2 TV, and hangguk2 kepala ikut muzik. Selalunya baby akan react kpd loud music, which worries my dad, konon takut cucu dia terpengaruh. But still, baby x layan.

Panicked, aku pon ketuk ais kat dapur and drank 2 glasses (yes, 2 tall glasses) of freezing cold water. Habis satu umah pelik sbb dah pkl 11 pm tp minum air ais. X cukup ngan itu, walaupon aku x lapar, aku mkn 2 kpg biskut Jacobs, for good measure. Then aku lepak tgk CSI.

Must have been the cold shower, x lama baby pon gerak2, although x seaktif yg biasa. Alhamdulillah sgt.... Aku agak dia merajuk kot, sbb semlm dulu aku nak tido, dia gerak2, aku mentally suh dia duk diam2... x pon dia kepenatan sebab one whole day semlm aku cirit birit (lagi). So today onwards, kalo dia nak wat tendangan tuju angin atau pun do the chicken dance kat dlm perut aku, aku dah x kisah (it sure as hell feels like the chicken dance, what with the sticking elbows and all - serius!).

Buat la Baby... X pe... x marah... Sayang lg ada ... No more scares, OK? :)

2 comments:

darkios said...

Wah! Selamat Kembali..

Begitu rupanya ye rs mengandung. Sungguh aktif baby mu itu. Adakah esok dia akan menjadi gimnas harapan negara?

Oyis said...

Dia punyer aksi gymnastic dah bole lawan record perfect 10 Nadia Comaneci in the 1976 Olympic Games tu rasanya heheh...