Tuesday, December 8, 2009

Aisyah Juga Solat

Hari ni nak blog psl salah satu lg skill Aisyah selain bercakap. McE dalam komen entry yg lps, mcm tau2 je hari ni aku nak bercerita psl gelagat Aisyah bila Ibu dia mula nak solat. Tp logik jg la McE terpkir benda yg sama, sbb Aisyah n Khadijah (anak McE) beza umur x sampai sebulan.

Ok, si Aisyah ni, pantang Ibu mula bentang sejadah nak solat, dia pon cpt2 amik sejadah extra atas rak and suruh Ibu bentangkan kat sebelah. Bagus jg buat mcm ni, sbb nya kdg2 dia bosan tunggu Ibu solat, dia mula la baring atau berguling kat atas sejadah Ibu, bole Ibu pindah ke sejadah sebelah (pergerakan ni dibolehkan -- rujuk buku Pelik Tapi Benar Dalam Solat, karya Ustaz Abdul Rahman Mohamed).

Pastu dia pon mula la Qiyam kat sebelah, pastu sujud, bangun, sujud, bangun. Masih belom faham konsep ikut Imam, solat nya cpt drpd Ibu, plak tu jauh ke depan, x mahu dia duduk blkg hehe. Tp still sejuk hati Ibu dia bila tgk anak nya smgt nak solat bersama.

Hati yg sejuk bertukar menjadi geli hati bila tgk satu lg item yg Aisyah ambil sebelum mula solat tghari td. Org sibuk2 pakai kain telekung, dia gi depan amik kupiah Ayah nya! Alamak, dia tahu kupiah tu gunanya utk solat, tp x dpt bezakan lg pemakaian solat org laki dan perempuan hehehe... Nek Mi, minta tolong belikan Aisyah telekung budak2 bole? Kesian Aisyah x de kain telekung kat UK ni huhu... :)







4 comments:

Maslina Zolkepli said...

kuikuikui.. pakai kopiah.. kelaka nye....
tu la anak2 ni mmg paham bile kite solat sbb hari2 5 kali dia nampak kita buat.
umar tu dr mengamuk2 sbb kene kurung dlm cot, dia bole dok diam bila ibunye dah pakai telekung. insyaAllah tak lama lagi dia bole ikut cam aisyah. tapi jgn dia mintak nak pakai telekung jugak sudah... hahaha!

ME's Delight said...

heheheh..sama mcm khadijah..pakai kopiah..coz skrg ni akak2 dia..(fatmah & aisyah) dh start train solat.telekung beli sorang satu..tp x beli kt aisyah coz takut tersembabm lak nnt.tp ingat nk beli gak..tgklah camner nnt..skr ni yg dia ade yg dia punyer perkakas solat cuma sejadah kecik dia..bawak ke hulu ke hilir..habis solat..salam tgn kita cium..pastu dia simpan balik sejadah..huhuhu..gembiranya hati bila tgk anak2 solat..harapnya jdlah anak2 yg solehah ye..aisyah pun...

isabelle said...

sejuk ati tengok aisyah mcm tu.
i pun selalu 'menari' ke kiri & kanan masa solat kalo adam pun menyibuk x agak2.
recently, he has improved. biasanya dia tunggu bagi salam, then baru dia kacau.

noris said...

maslina:
hehe.. tp bagus la umar, automatik dia senyap yek bila Ibu dia pakai telekung... budak2 ni cpt faham, kdg kita je x bg kredit yg sepatutnya kat diorg..

ME:
E, pakaikan dia telekung sahaja la, jgn pakaikan kain lg heheh... bagus kakak2 khadijah dah pandai solat, hebat E train diorg...

isabelle:
tu la psl nya, asyik kena konar sana, konar sini bila solat tu, sbb si kecik tu baring2....