Wednesday, March 14, 2012

Perangkap Dalam PhD

Ya Allah, hampir saja aku termasuk dlm perangkap PhD (well, actually dah termasuk kot, tp sempat gostan balik cpt2).


Perangkap apa?


Perangkap yg slalu berlaku at this stage of the PhD, yakni perasaan insecure dgn kerja dan ingin menambah experiment di luar pengetahuan SV x tentu psl.


Punca nya, baru2 ni aku ada menghadiri kelas bagaimana menghadapi viva. Tujuannya utk mendapat suntikan smgt la konon, sudah nya aku jd x keruan mengenangkan apa jd kalo aku x dpt apa yg dicita dgn sbb experiment x cukup or contribution x significant?


Dlm kepanikan mula la kerja mengarang thesis dan menyudahkan final bits of experiment yg sedang ongoing tu jd tergendala. Ye la, hati dah x tenteram. Mula la bukak cerita nak buat itu, buat ini, search idea itu, search idea ini, then baca paper sana, baca paper sini, convinced that kalo aku tambah SATUUUUU je lg experiment dah cukup kuat lah penemuan aku nih.


Syukur lah Allah membantu aku menunjukkan jalan yg benar thorugh Al (my lab mate yg dah ada 2 PhD ni). I read so many books on this topic before during my 1st year on this, tp bila jd kat diri sendiri di hujung2 pengajian, aku jd mental blocked. X bole nak fokus dkt task at hand langsung. Terus tergendala kerja. Sebab aku rasa benda ni sgt common berlaku, I'll share this here. Kot la ada sesapa in the future menghadapi problem yg sama, atau pon jg utk diri aku sendiri, mana lah tahu kot minggu dpn aku jd jammed lg, bole aku rujuk balik.


Anyway, Al pointed out that this is the easiest way to FAIL a PhD - stalling by adding more experiments. Kalo SV kita kata dah cukup, Khalas. Sudah. Jgn tambah2 lg.


He then went on to list the achievements of our SV; how many people in the lab had passed their PhD under his supervision in this Uni? (Al MADE me count, and there were at least eight successful PhD graduates in 3 years time), at past Unis? how many thesis had he examined? etc etc. 'With that kind of experience, perlukah lg kamu ragu2 tentang kepakaran dia menilai what is worthy of a PhD?'


Ye, benar, tapi aku mencelah, 'Aku x doubt kepakaran dia. Tapi aku doubt hasil kerja AKU sebenarnya. Sbb SV kita ni asyik bersangka baik, and has high expectation of my work, aku takut yg bagus tu sbnarnya surface aje yg dia nampak, the actual truth is ugly'.


To which Al said, 'Then how is he going to know the REAL content of your PhD unless you submit your finished work to him?'


PANGGGG!!!


Mcm kena tampar okeh. Faham lah aku skang, masalah ni hanya bole selesai sekiranya aku cpt2 submit draft thesis aku kat SV. Pedulik lah kalo hati aku kata x cukup lg ni experiment, jgn pi gatai tambah2 sendiri, selagi x siap the whole draft. Kalo betul x cukup, once SV dah baca draft thesis from cover-to-cover, pandailah nnt dia habaq cukup ka, x cukup ka subtance. Kalo benar x cukup, then at least ada masa lg nak tambah. Hopefully, dah cukup la, sbb so far pon mmg aku x pernah MIA ngan dia. Semua kerja aku dah tunjuk. Paling koman every 6 weeks mesti ada duduk berjumpa empat mata.


Ok, nyatalah benda2 mengarut dalam pala otak aku lately nih kerja syaitan semata-mata dalam pelan nya merugikan masa aku. Allahu Akbar. Sia2 letih mental dan fizikal buat kerja lain konon nak tambah experiment, rupanya by doing so aku terkeluar simpang lagi jauh drpd garisan penamat. Syukur lah sempat sedar sblm lebih jauh lg terbabas. Ini mmg trap no.1 utk student PhD tidak menyiapkan thesis. Helah utk x menulis dan menambah2 kan skop kerja. X pasti la aku ni self-sabotaging myself ke apa, but aku mohon berlindung kepada Allah daripada bisikan dan hasutan was-was ke dalam hati.




Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia.

Yang Menguasai sekalian manusia.

Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia.

Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam.

Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia.

(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia.


Alhamdulillah, ada teman spt Al yg sudi berkongsi pengalaman dan nasihat. Andai Al ni saudara seagama, sudah aku doakan seribu kebaikan buatnya. Tp oleh sbb dia bukan, aku hanya mampu mendoakan agar Allah mengurniakan taufiq dan hidayah buatnya utk menganuti agama suci kita ini, Amin.


Kalo ada di luar sana yg sama kes macam aku, diharap entry ini memberi penampar kesedaran buat anda jg. Bagaimana, pijar x pipi? hehe




6 comments:

miSs inTerpReted said...

Been there!!!

Actually, I am still nervous juga nak tunggu grade for my thesis ...selalu takut that my focus group interview tak cukup or etc. Tapi, yang penting, I followed what my supervisor wanted. I hope it will be good enough.

Come on Oyis. Sikit je lagi. You can do this!!!

Oyis said...

sabb: tu la sabb. time temporary insanity and insecurity tu dtg, dan2 tu jgk nak design extra experiments. mmg keje giler. i will so be glad once this PhD is over (dgn syarat lulus tanpa byk pindaan la, mudah2an). i doakan kita semua lulus tanpa byk halangan, Allah sahaja Maha Mengetahui what it's like!

mirah said...

memang kan time2 last ni rasa serba tak kena kan. Cukup ke tak, nervous tak tentu pasal padahal semuanya ok je. All the best Oyis. InsyaAllah, sket lagi tu, moga berjaya dengan cemerlang..

p?s: teringat masa nak viva msc dulu, seminggu demam haha..

yatie chomeyl said...

auchh berdas das penampar kena kat pipi

Liyana said...

I'm sure you'll be on the right track with your SV supervision. Finishing line dah nampak tu. Habiskan aje... more experiments can be carried out balik Msia nanti. More papers, more students :)
Amin.. You'll go through it.

Unknown said...

wah, AL tu ada 2 phd?
hebaattt...

all d best oyis, jgn gabra k