Tuesday, March 13, 2012

Mother-Daughter Bonding Moments

Hari ni Aisyah tidak bersekolah. Cuti dua hari. Non-pupils day. Huih, kat UK ni, meriah cuti nya budak2 nih. X sampai lg satu bulan diorg cuti 2 minggu plak, Easter Holiday. Pening emaknya yg nak siapkan PhD mengejar masa nih.


Tp ALhamdulillah, Aisyah dah semakin besar, semakin bijak skang. Bukan perlu dikendong, dikelek, didukung, di'breastfeed' constantly seperti masa mula2 start PhD dulu (masa tu Aisyah 4.5 bulan). Skang, kalo aku bernasib baik, bila masa dia bg kerjasama tu, kdg2 bole dpt buat kerja sama2 dgn dia, side-by-side gitu tanpa sebarang masalah. Alhamdulillah. PS: mmg kami duk bersila aje di rumah buat kerja. Aku mmg kurg minat duk dikerusi, unless berkasut spt di opis (mengada2, tp hakikatnya sbb sejuk kaki, so suka bersila, dpt kekalkan haba).




Cuaca elok sgt td, sepertinya spring sudah menjelma, tp ku tahan diri duk umah aje nak siapkan keja. Syukurlah anak dara pon sehati sejiwa, katanya nak duk umah aje. Bila dia dah siap disolekkan lps mandi, aku bertanya sekadar mengusik, 'Aisyah, do you want to go out?' Jawab nya, 'No, mummy. I want to stay inside. I told you already'. Yakin jawapannya, muka sedikit berkerut, annoyed barangkali kerana fikirnya aku ni lambat pickup. Ckp skali x faham lg. Hehe. Too cute.



Tp hujung2 ptg tu keluar jg dgn Aisyah, sbb dia dah agak2 bosan behaved tu, mula la naik atas riba aku la, rangkul leher dari belakang sampai nak tercekik la, nak tekan2 keyboard la, lalu2 tempat wayar and kabel aku berselirat la (sengaja, attention-seeking dia punya tactic). Ntah mungkin penangan puasa, aku cool aje, slalu aku dah psg dah speaker DOLBY aku (terjerit2 marahkan anak). So lps solat Asar aku ajak Aisyah ke kedai runcit pergi beli timun sbb nak buat nasi ayam lauk dinner and berbuka aku. Setel problem. Dia happy, aku happy. Alhamdulillah, lebih happy lg hutang yg fardhu sudah selesai ditunaikan hari ni (puasa Ramadhan terganti habis sudah). Hari pon sudah semakin panjang, eloklah tunaikan cpt2sblm musim berubah menjadi summer plak. Sbg tanda kesyukuran, buat cream caramel puding utk keluarga, buat sambut suami balik keja, sambil2 nak testing hand mixer baru beli dan dpt lah ajak budak cuti sekolah itu (Aisyah)buat dessert sama2. Yum, dah slmt dimkn sebahagian. Ada lg half dlm peti.


Kalo setakat clean2 kan data, buat chart and analysis sket2 bole lah buat sambil2 layan anak kat umah. Tp part deep thinking spt analysis and programming (ada lg sket), still kena pegi lab, tmpt bole khusyuk buat kerja. So lps solat Maghrib, keluar la menapak ke Uni. Memandangkan siangnya terang benderang, tp ntah mcm mana sebelah mlm nya sejuk gile, maka kabus tebal mula lah terbentuk. Fog nya agak teruk, pada kiraan aku dlm 100m visibility dah mmg x nmpk sgt. Quite eerie, but beautiful nonetheless.




Ok tu je recap hari ni. Tiba2 ada modal (and mana ntah dtg masa dan kudrat) utk menulis pjg2 pula. Angin apakah ini?





 

4 comments:

isabelle said...

i could feel how relaxing and sweet the ambience/conversation was.
aisyah must have grown to be a good girl, yg soft spoken. kan?

Unknown said...

mmg mencabar nk siapkan phd dgn berkeluarga kan...

org kuat cam oyis je leh tahan...

all d best dear..

yatie chomeyl said...

angin kus kus hehe

Oyis said...

isabelle: the first hour mmg sweet. hujung2 agak menggugat kesabaran jg, kalo dah 'mummy, mummy, look at this' (tunjuk picture), EVERY. TWO. SECONDS. hehe

mamanoriz: Alhamdulillah so far masih mampu bersabar dan melepasi cabaran. skang fokus nak siapkan PhD cpt2 so tht next year bole fokus and concentrate dkt family betul2... sian diorg cam terabai sket!

yatie: sokmo doh, namo pon duk tepi laut keh hehehe