Tuesday, November 4, 2008

1st SV Meet

Hari Isnin lps, saat yg aku debar2 kan itu tiba jua. Masa utk bersemuka ngan SV buat pertama kalinya. Aku turun umah pon dah lambat, sbb lps Subuh tu aku pulun baca balik tesis aku in case dia soal what did I do (dah lupa, sbb dah setahun tinggal research MSc), n also siap2 kan Aisyah before I left the house. This was the first time aku tinggalkan Aisyah atas jagaan Hubs semata-mata. Alhamdulillah, dia nak plak duduk ngan Ayah dia n dia x tolak plak EBM tu setelah sekian lamanya dia BF direct drpd aku. Sometimes, as parents ni kita risaukan anak2 kita lebih, and being too overprotective, which results in taxing anxiety on our part, walhal bebudak x de masalah apa pon. Apa2 pon, aku bersyukur sbb Aisyah ni baik budaknya n x byk ragam, so bole la aku ke school ngan aman...

Okay, to start with, aku dah sesat beribu2 lemon kalinya sbb University of Plymouth ni slap bang in the middle of the town centre. Pegi selangkah, bangunan Uni, pergi depan sket, dah kedai2 biasa. Siap intertwined ngan pub2 lg kat skeliling. 'I'm more used to the traditional campus university, rather than a town university like this one...' adalah modal aku sambil tersenyum simpul tiap2 kali aku terpaksa tanya reception bila aku sesat (reception library, reception faculty of technology, etc...). Lebih parah lg, dlm map guna nama building, i.e. Babbage Building, Nancy Astor Building, Smeaton Building, tp dekat bangunan tu plak dia tulis Faculty of Arts & Design, Faculty of Technology, Faculty of Science... e.g. aku di Faculty of Technology, dan bangunannya adalah bernama Smeaton Building, camne tuh? X tally sungguh..

When I did find my SV, things got better. Prof M mmg byk idea best. He reminded me a lot of my prev SV, Dr S from UPM. Mmg sebijik la dari work ethics. Kalo ikutkan member aku si Wak tu, dia kata x yah la aku risau, SV sini x expect kita keja at least sampai lg sebulan. SV dia siap suh gi jln tgk2 London dulu, bawa family mkn angin, settle down, biar lapang otak, baru start research. Prof M? Oh, sungguh tidak. Dia expect aku kat opis 9 - 5 tau, and dia dah catit hari2 yg aku akan dtg opis (sbb skang aku bergilir hari ngan Zali utk ke Uni sbb nak keep a Muhrim home la kan, until I move to my own plac, coz x sesuai la plak my Hubs and his wife serumah aje nnt kalo we all berdua ke Uni). Also I need to inform dia in case aku sick or taking a day off sbb hal2 mustahak, in case he comes in for a 'chat' and discover I'm not here... Wow.. I'm not complaining, in fact, okay la tu, sbb aku mmg dah terbiasa di'train' gitu masa MSc, but man, the resemblance is uncanny...

Anyway, berbalik pd citer aku td. Lps 1/2 jam, Prof M tunjuk kat aku lab aku. Ok la size dia, bawah Prof M ni ada dlm 5-6 org PhD students, tp 2,3 org mmg dah write up la, so dah x byk dtg ke lab. In fact, ada yg dah balik nogori dah, abiskan write up kat sana. Aku agak Prof M ni suka amik student international kot, ada dari China, dari Spain, dari Brazil, and now with added Malaysian.

Yg kureng syoknya ialah lab mates aku semua laki. Aduh... intimidating sungguh. Aku terpikir dua perkara je, ok ke kalo aku keja sampai lewat mlm, and no2, camne la aku nak pump EBM nih? Still x de idea... Lg satu yg kurg best ialah meja aku mmg dikelilingi oleh 2 org post doc lainnya. Segan aku. Aku ni dah la the only female, Muslim dan berhijab, muka kanak2 ribena lak tu despite my age (ahem, org Asia mmg awet muda you...), pendek plak tu, di mata diorg la, kalo kt Msia ok je kot. Nak setup printer hari tu aku terjengket2 sbb printer tu dia letak agak tinggi, aku x nmpk apa yg tertulis kat skrin dia (Ready ke, Offline ke, Tray 1 Empty ke...).. Nasib badan sungguh...

Pastu org sini mmg serius la kat meja, tertekan aku. X tau la kalo dia chat ke. Mmg ada yg berbual2, tp aku rasa dia bkn berbual kosong la. Org depan meja aku ni mmg kuat berbual ngan aku, tp 60% perbualan kitaorg tu psl commercial value of having an automated music mood detection system. Mmg hot spot aku gak, dulu pernah terpikir nak wta benda ni utk PhD. Tp dah lama tinggal literarature ni, x ingat plak nama software free yg aku pernah download tu, and also paper2 sapa ntah yg aku pernah baca utk diquotekan. Fair to say that conversation tu wasn't so hot on my part la, pathetic sungguh... Note to self: lain kali baca apa2 yg interesting ingat sapa author dia utk diquote kan, sbb mana bole main petik sesuka hati dah at PhD level, mesti ada bukti kukuh...

Buat masa skang x de geng mkn lunch. As a matter of fact, keja pon x de sgt lg. Pura2 wat busy je dulu. Prof M ada bg reading material, tp cam x masuk sgt la kalo aku baca kat lab. Baca ptg td kat umah ok sket. Mungkin aku kena get comfortable and buang rasa rendah diri and self-conscious tu kot baru bole fokus kat lab. Time cam ni rasa nak lari balik UPM :P

Tp mengenangkan ini la namanya perjuangan, dan aku kat sini nak menimba ilmu terpaksa la. Kat sini sekuriti ketat, setiap lab kena swipe kad matrik kita yg telah di pre-programmed bilik mana kita bole masuk. Utk aku, bole masuk lab aku, toilet, library, bilik printer, reception office. Tu aje la, huhu... Satu lg bab security ni, mula2 aku dpt PC, terus log in and then nak install and download mcm2, tp access denied. Set up printer pon problem, even after dah dptkan IP. Malu dah aku sbb kelihatannya aku spt amat bongok nak set printer network pon x dpt. Last2 aku call tech support. Rupa2 nya dia minta no serial PC aku and then baru dia activatekan semuanya utk PC aku. Cam tu ke?

Ok itu saja la buat kali ni. Baik aku gi baca paper Prof M kasi. Esok ada discussion ngan dia lg. Aku akan try amik gmbr esok of my lab, but it's dead boring. Meja aku pon x de apa2 lg, so mmg lifeless le... Speaking of lifeless, aku balik dari Uni pkl 5 ptg. By that time, sudah gulap gulita kat luar n sejuk plak tu. Aku naik bas aje la, tambangnya 75p sahaja. X sanggup nak jln kaki...

8 comments:

dLyn aZmi said...

hmm baca ur blog made me feel so damn lucky! geoff very sempoi.. mmg x expect kite stat research asap... suh setel down betul2 baru stat research.. x expect to be in the lab 9-5.. wt research kena enjoy.. x bley wat something yg x disukai.. dan bermain itu satu kewajipan!

well, welcome to my club! being the only woman kat lab is nothing bad lah. even skang dh ade sorg lg pompuan but it makes no difference. diye jrg pun ade. fortunately my lab mates are all good lads. we chat nothing about serious topics.. ;)

don't worry too much k!

Anonymous said...

noris..seronok tgk tu ( tak baca tp duk tgk pic aisyah je..hehe..eh), so mcmana ngan aisyah, but believe me..bby more easy to adapt compare to us...( sbb kita ni byk sgt duk pikir mcm2)

enjoy yr new phd life...

peluk cium utk aisyah...takdpt nak pegang2 dia, tgk dr jauh je aritu masa kt spital

Anonymous said...

wah, dh mula keja tu. caya la. kt lab aku pun ada sorang je pompuan. budak upm jgk dulu, aku rs dia batch ko la :))

selamat membaca ye

Anonymous said...

noris- just read your first entry after officially become a PhD student! :-)

buat phd dengan lapang dada ye. jangan risau2. everything will be ok inshaallah. work hard+ smart, and of cos pray hard too :-)

take care. n salam kat Wak + Mal ye.

Az Azrinudin Alidin said...

aku rase kite jer yang terpikir kite nih bongok kot..but jgn risau la..nnt lame2 adapt la tu k..aku pun tak adapt lagi..terutama ngan waktu pasal awal sgt gelap lambat sgt nak siang..siang pun gelap jer asik ujan jer kat sini..tapi tak banjir la pulak..tak mcm kl..haha

Anonymous said...

Dilaporkan kawasan auckland city hujan kejap2 dan kadang kala berangin. Pembaca dinasihatkan utk membawa payung jika takut dibasahi pakaian...

Anggerik Hutan said...

hehe takpe la akk jadi bunga dlm hutan..kihkihkih..erm ok lagi kak 9-5 kalo kat korea ni most of the graduate student akan keje kat lab from 9am-10pm..kalo balik pukul 6 tu mcm pelik je dieorg tgk..siap tanya duk umah wat apa..wawawa

Oyis said...

k dlyn:
best tu k dlyn dpt main game atas nama research. kat lab sini paling kuat pon main guitar atau other musical instruments la, which is not that bad anyway, if only I was any good at it :P

k masnida:
wah... kita tgk fotopages akak td, pon nmpk ceria family akak kat sana kan. tp kat sana tgh summer ek, tentunya lebih best dari kat sini..

iso:
jgn buli itu perempuan ok. sian dier...

k masitah:
dah sampaikan dah salam k masitah pd diorg n dah dijawab pon. btw, did u know that kitaorg nk move in masuk umah dia after this? diorg nak pindah umah lain. so next time ur here, jemput la stay umah kitaorg plak hehe...

azri:
a ah. nak balik lewat2 sgt pon aku dah agak cuak, sbb gelap sgt dah.pd aku la, better aku dtg awal balik awal, tp org akan tgk pelik semacam la... hehe... sini x ujan sgt... ok lg la...

zai:
uish, lewatnya, sampai pkl 10 mlm? jgn sampai x de life dah le. kalo akak mmg x sanggup ler stay lama2 gitu :P