Monday, July 14, 2008

My Post C-Sec Experience

I’ve told my birth story, but what I equally want to remember is what happened in the days that followed until we got discharged from the hospital. I need to write it down, coz to me, it was a first ever experience, a lot of it were sweet and memorable, some were down right scary, and a few were just so painful physically.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
17 Jun 2006
Aku baru lps dibawa naik dari bilik OT ke bilik wad aku. Alhamdulillah semuanya dah selesai. Buat masa ni semua benda masih lg dibuat oleh nurse utk aku sbb kesan ubat bius tu masih kuat and aku x larat nak gerakkan kaki sendiri, termasuk la mengangkat aku dari katil sorong ke katil bilik. Nak buang air kecik pon aku x yah buat sendiri, dah mmg dipasang tiub kat salur kencing dah. Kat tgn aku drip IV masih dipasang, lps abis sebotol dimasukkan lg sebotol. Aku diberitahu x leh mkn lg sampai la dah buang angin (kentut). Quite possibly esok la baru kentut, kata Dr. Kalo nak minum sket2 bole, tp mlm karang je baru minum sbb takut termuntah, kesan ubat bius. Dr pesan lg, kejap2 lg bila slowly rasa kat kaki tu dah dtg balik, kena gerakkan kaki supaya pengaliran darah berjalan lancar. Dr was quite amazed that I still looked pink and healthy despite losing blood masa nak bersalin td. Alhamdulillah, syukur aku x perlukan blood transfusion.

Wokeh. Setelah selesai semua, nurse bawakan Baby kpd aku. Ni la first time aku pangku dia. Ini moment yg describe sebelum ni yg paling aku x leh lupa… sbb first time jumpa n pegang Baby face to face. My family semua ambil peluang ni utk admire the new member of the family. Baby dah siap dibersihkan, tp aku hanya mampu pegang aje la seminit dua sbb aku x berdaya nak buat benda2 lain. Nak nyusu pon susu belom ada lg. So after awhile, I have to be satisfied with just holding Baby utk sekejap cuma pada masa tu. Kemudian Baby disorong balik ke nursery. Tak lama my parents plak minta diri, suh aku berehat. Nanti mlm diorg dtg lg.

So tinggal la aku n Hubs kat bilik. Aku pada masa ni x rasa sakit langsung dekat tempat bedah tu. X plak aku rasa lemah ke letih ke, walhal aku hilang significant amount of blood jugak. Cuma masalahnya aku x leh bergerak sesuka ati la, static je dari pinggang ke bwh. But my hands are free, so aku pon amik peluang ni utk meng-SMS kan pada member2 yg ada tentang kelahiran Baby. Hubs pon sama, dia SMS kan kengkawan dia. At the same time I asked him to ON kan YM, and put the status ‘Alhamdulillah,I am now a Mom’ up. So the next hour we spent SMSing, replying phone calls and also YM messages.

Nurse2 yg dtg check BP slps tu pon pelik ngape la aku cam org x kena operate je ni. Lincah membalas SMS, berborak2 ngan Hubs dan siap dictate kan kat Hubs apa yg perlu ditulis kat YM bila ada mesej balik. X de gaya org perlu rehat langsung. Kih kih kih… truth of the matter was, I felt on top of the world. Of course, this had a lot to do with the drugs in my system sampai x rasa pon sakit sket pon, but the adrenaline and excitement of becoming of Mom pon salah satu penyebabnya juga.

Slowly, I regained the movements of my lower limbs. Bole dah gerak2 kan kaki sket, tinggal lom bole pusingkan badan je. Dalam ramai2 yg aku SMS tu, aku terkenangkan K Ti yg due date dia lebih kurg aku. Memandangkan aku bersalin awal, aku agak dia lom bersalin lg kot, so aku SMS la bgtau dia aku baru je lps bersalin. Imagine my surprise bila dia balas balik, ‘K Ti kat wad bersalin HUSM ni, nak bersalin dah. Dr kata pkl 6 ptg ni beranak la’. Oh dear God, K Ti tgh laboring away! Is it possible anak2 kitaorg share birth date sama? How exciting! I glanced at the clock, 5 p.m. Oh, dah x lama dah. I silently sent a prayer to K Ti supaya dipermudahkan segalanya…

K Ti bersalin jam 6.51 p.m. Unlike me, K Ti bersalin normal and dapat Baby Boy. Wah… seronotnye… sungguh aku x sangka room mate aku masa degree kat Kolej 14 dulu, yg sama2 wat lawak x matured ngan aku, yg susah senang bergelak ketawa bersama dulu2, telah melahirkan anak pada hari yg sama ngan aku. X pernah plak terlintas di fikiran aku semasa sebilik dulu bahawasanya yg kami akan sama2 melalui saat ini in the future. Apa pon, Alhmdulillah….

Sebelah malamnya, Mas and Hubby dia dtg melawat. Diaorg la tetamu yg first skali visit. Aku mmg appreciate sgt2, dah la bg sumbangan yg besar plak tu. Huhu… terharu ada member yg baik mcm nih.

So far, I had no complaint. Adik ipar aku dtg melawat n tido skali ngan aku aku n Hubs coz it’s a private room. Spjg mlm tu aku haus, and adik ipar aku la suapkan air kosong sket2 kat aku. Susah gak nak minum dalam keadaan tido ni. Mencabar, sbb kalo salah buat, mau aku tersedak, and by then I’ve noticed the tight feeling in my stomach tempat bedah tu. Kalo batuk, tersedak, bersin atau pon ketawa, nahas la… sakit yg amat la kat perut tu… Memandangkan aku hanya bole tido menelentang aje, x bole mengiring2, aku start rasa rimas and panas. Macam nak naik ruam kat belakang aku pon ye jugak, iye la, dah x bergerak2. Plak dibaginya aku selimut tebal, so aku mintak aircon dipasang kuat, tp kena compromise gak sbb Hubs and adik ipar kesejukan… Brrr… kesian diorg….

18 Jun 2006
Dr dtg check pg tu. Aku report la yg aku dah kentut, so Dr bg green light utk mkn. Yippee… Aku start slow2 ngan minum air Milo aje dulu. Dr kata ptg krg dia dtg bukak drip ngan catheter bawah. And if aku sakit sgt kat tempat operation tu, bgtau, nnt dia cucuk ubat tahan sakit and kasi ubat makan. Oraits.. Nurse plak dtg lap2 kan badan aku and salin baju and pad. Masa ni wat x kisah je aurat yg terbuka, sbb x leh nak wat apa, mmg glad pon dpt lap sket2, sbb rimas.

Dlm pkl 11 pg gitu member2 tutor ada dtg dan tanya khabar (ET, Izuan, Azura, K Mas & K Ida). Dlm tghari sket, batch kedua plak dtg, K Patty, K LiliN, K LillyS, K Bie & KJ aku dtg. Turut serta adalah Farid n Azri. Aku x sangka ada lelaki yg ikut skali, so dlm kelam kabut tu aku capai je la tuala tutup kepala. Huduh sungguh rupa aku masa tu :P

As promised, ptgnya tu nurse dtg bukak drip n catheter. Panjang gak rupanya benda alah tiub tu dimasukkan ke dalam… hiii… takut aku tgk. So as of now, nurse suruh aku kencing kat toilet la, I’m on my own. Aku juga dinasihatkan start bgn dari katil n bergerak2 secepat mungkin, lg cpt bergerak atau berjalan, lagi cpt recovery.

First attempt bgn dari katil, mmg SAKIIIIIT abis. Nak bgn dari posisi baring ke posisi duduk pon dah mkn masa berapa lama. Itu pon dgn bantuan Hubs. Kalo x de dia, x tahu ler… Nak turun dari katil lg satu hal. Tinggi la plak katil spital ni. Aku agak ada la dlm 15 min berusaha dari baring ke berdiri. Then berjengkit2 slow ke bilik air. Masa kat bilik air tu rasa cam nak gelap mata kejap. Dia punya sore dgn perut tu, pergh… x pernah rasa la.. Alhamdulillah bole qadha hajat dgn OK aje. Masa ni aku terpikir K Ti yg bersalin normal, how is she doing? Does she have trouble peeing bcoz of her stitches kat you-know-where?

Selesai episod tu aku naik balik atas katil, sampai la nak gi toilet lg malam nye tuh. Seperti td, dgn bantuan Hubs aku slowly and painfully turun katil, nak ke toilet. Tiba2 klepek! Kuar sesuatu dari celah2 kaki aku. Rupa dia seakan2 limpa sebesar telapak tgn aku ada. Aku dah cuak dah, sbb darah merah pon ada gak. So cpt2 masuk toilet n Hubs panggilkan nurse. Tiba2, klepek! Seketul lg kuar dlm bilik air. Lg besar dari yg kat luar td. Apa benda nih?

Nurse naik heran, terus panggil Dr. Dr dtg, ckp tu darah beku yg biasa kalo org lps kena operate. Fuh, nasib baik aku kat spital, kalo kat umah, dah tentu panik banget. And nasib jugak la dok kat spital, ada la org lain yg cucikan. Ye la, x kan aku plak nak amik mop n terbongkok2 mengelap, ye dok?

Sekejap tu Yzma & Hubby dia dtg. Nasib baik dah siap cuci semua. Hubs ajak laki dia gi mkn, so aku n Yzma duduk2 la nyembang kat atas. Lps diorg balik, parents aku lak sampai. Mlm tu, skali lg aku tido mengeras telentang, x pusing2. Walaupon dah bole bgn dari katil, tp mesti dgn bantuan org and sakit die still… x bole citer… Tuhan aje la yg tahu…

19 Jun 2006
Dr dtg pg ni bukak aku nyer balutan kat tempat operate. Dia cek2, kata everything looks fine. Dia pon sapu cream antibacterial, and spray kalis air dekat luka tu. Dia bgtau yg luka luaran can take up to 2 weeks to get better, yg belah dlm 2 months. So kena jg diri baik2, and no berbengkung for awhile, though she encouraged walking and moving around for speedy recovery. Dr juga ckp ptg ni org akan insertkan enema kat aku, sbb aku lom buang air besar lg. Oh no!

Slps itu, aku decide ari ni aku nak mandi. So dgn bantuan Hubs lg, I got off the bed and cuba utk mandi. This was the first time I had a good look at my (naked) self post operation. And what I saw nearly made me cry. Hudusnya diri ini! Perut aku sgt2 flabby, mcm org mengandung 3 bulan. Dah la goyang2 mcm jelly, huhu! (FYI, flabby jelly tu hilang after a week. Water retention je kot).

But the real part yg made me cry was bila kena air dekat luka tu. Oh My God! I swear, masa tu pikir, I don’t ever want to go through this again! But biasa la, skang dah lupa dah sakitnya tu… Hehe…


Lps mandi, nurse dtg cek BP and tanya sama ada aku nak ke x ubat tahan sakit. Aku refused. Nurse tu mcm pelik ngan jawapan aku, sbb dia kata aku la org 1st yg tolak offer painkiller. Aku x pasti la sbb apa aku berkeras x nak amik painkiller, mungkin sbb aku x dpt rasa sakit kontraksi to the max, aku rasa aku deserve rasa sakit post op to make up for it. Twisted? Maybe. But then again, aku rasa sakit dia still bearable, tu y aku x mintak tuh. Oh well...
Hubs then balik umah utk basuh baju. So tinggal la aku sorg kat bilik. Kejap tu nurse dtg bawak Baby. This was the first time aku brestfed kan Baby. Mula2 tu susah gak, then Baby got hold of it, and the nurse left the room. Just me & Baby. Bonding through breastfeeding … Bestnyer…

Waktu lunch tu ada org ketuk pintu bilik. Ingatkan nurse nak administer enema la ni. Cuak dah aku. Rupa2nyer member2 opis Hubs dtg (Rozi, Wani, Hasnah, K Liza). Sungguh aku x sangka diorg melawat aku jauh2. Rozi ni aku dah pernah mentioned dlm previous post dulu, yg dia bersalin c-sec gak at 31 weeks sbb placenta previa. So kitaorg compare2 la citer. Masa dia lps bersalin kat Hosp Serdang, sakit lps c-sec tu sama la cam aku, but x de sapa bole tolong, not even husband dia pon dibenarkan masuk. Nurse siap paksa2 lg suh bgn, tend the baby by herself. Rozi ckp, dia siap guna trick suh husband dia yg menunggu kat lobi bawah utk pura2 bawakan brg2 utk dia kat wad tiap2 kali dia nak bgn gi toilet, sbb sakit x leh bgn sendiri. After a while, pengawal keselamatan dpt hidu kegiatan dia, maka husband dia x dibenarkan masuk, hanya brg tu sahaja dibawa oleh guard tersebut kpd Rozi.

Aku rasa kesian sgt dgr citer die. Sbb aku skang tahu sakit dia camne, aku rasa kalo sengsorg, x tahu la aku dpt bgn ke x ke toilet tu mengurus diri, apa tah lg mengurus baby. Baru la aku paham kenapa ada satu budak yg satu wad ngan aku tu, masa aku kena tahan kat Hosp Serdang dulu pasal bleeding tu, dia wat derkkk je masa baby dia nangis. Siap melalak2 for like, half an hour. Org lain cpt2 je turun katil n pujuk baby masing2, tp dia leh wat dunno. Now I know, budak tu kena c-sec, org lain bersalin normal. No wonder la…

Ptg tu nurse pon dtg and insertkan enema seperti yg dijanjikan. Nasib x sakit. Aku minta dia tolong bgn kan aku, takut nnt ubat dah berkesan, aku x dpt bgn lg, kang terbarai plak atas katil, dah la Hubs x de. Alhamdulillah, mujarab stool softener dia, 2 minit aje mmg dah rasa. Slps another 5 mins, dah lega. Bila aku citer kat Hubs psl ni, dia bole gelak. Dia kata, kesian yek, org pompuan bersalin, kena assault depan belakang. Chet!

Ptg tu skali lg Dr masuk cek luka. Dia ckp aku dah ok, and I am to see her again 1 month after this utk cek luka tu lg. Kira aku dah graduate la dgn Dr Fatimah ni. Aku salam dia, ckp thank you byk2. Dia pon ckp tahniah n tumpang happy aku dah dapat baby. Ye la, aku ngan dia history dah lama, sejak 1st pregnancy yg aku miscarried itu ari lg. Dia bgtau lg, aku dah bole discaj ptg ni sebenarnya, tp Baby kena hold dulu sbb tgh kena phototherapy utk jaundice. Tp aku bole stay satu mlm lg, tp standard la, kena bayar. Sbb aku x sampai ati nak walk out of the hosp without Baby, aku n Hubs decided that it wouldn’t hurt to stay for one more night.

20 Jun 2008
Dlm pkl 11 pg cam tuh nurse ckp Baby dah bole balik. Aku mmg x sabar2, tp billing took so freaking long, tau2 dah waktu semayang Jumaat. X pe la. Tunggu after Jumaat. So at 4 p.m. that day, Hubs, Baby and I (and also Mak aku) walked out of HPAN as a new family unit). Syukur, Alhamdulillah…

Nak balik umah, yeye...

No comments: