Tuesday, May 22, 2012

Gamelan Revisited





Baru lps attended the School of Humanities & Performing Arts Showcase 2012 di Uni sat ni. Smgt tu, masak hari ni menu yg ter-paling simple skali (cap microwaved sahaja, yakni Udang Balti dan Black Peppered Salmon - terima kasih kedai Iceland), sbb nak cpt punya psl. Showcase started at 6 pm. Tujuan utama menghadiri event ini bukan lah sbb nak tgk contemporary dance sgt, tp nak tgk opening act dia, x lain x bukan, dijemput team gamelan aku dulu utk persembahan membuka tirai (aku this year sudah tidak aktif lg, x leh nak commit, sob sob).


Anyway, bersemangat waja lah aku kan bab2 show ni, nak2 yg ala2 sireh pulang ke ganggang ni, kisah2 nostalgia, harus la berkerat rotan berpatah arang nak pegi kan. Alhamdulillah sempat pegi, dan instructor dia (Saj), masih kenal lg dgn aku. Dpt la melepas rindu pada alunan gamelan setelah sekian lama x mangangkat pemalu utk bermain.


Rupa2 nya dah setahun berlalu. Last kami performed adalah pada tanggal 17 May 2011 yg lps. Masa tu pon utk opeing act jgk, tp perasmian Arts Degree Show. Tempat pon lokasi yg sama, and baju uniform pon masih lg sama eheh. Menggamit kenangan betul.


Duk terpacak dgr muzik td, perasaan sedih tu dtg jg mengjengah di dalam hati, sbb terpaksa let go gamelan, tp nak buat mcm mana, kena pilih antara that and komitmen terhadap kerja PhD. Aku redha, cuma hiba jgk la seeing (or rather hearing), what I'd missed out. This year diorg ada main lagu2 baru, so it was quite a change. Ahli2 pon ramai dah bertukar, which again, signals pergi dan dtg nya kita di bumi Allah ini...


Antara perkara yg lain yg telah berlalu, ialah lps show td dpt jumpa dgn baby cikgu aku, nama Birdie. Last year masa performed cikgu aku tu tgh sarat menanti hari. Skang dah 11 bulan pon baby dia ololo... Seorg lg sahabat aku dlm gamelan tu, Ro*bin, yg menyerlah sket pada tahun lps berbanding org lain, dah pon jd lead player (pemain Ugal) utk tahun ni. Ketika berborak dgn beliau lps performance td, aku dpt tahu bahawa beliau baru saja tamat BA in Music 2 minggu lps, and by September ini akan bertolak ke Institut Seni Indonesia di Denpasar, Bali, utk menyambung belajar Gamelan Bali dgn lebih mendalam selama setahun di sana. Best kan?! Betapa hebat penangan kelas ni. Of coz lah aku tukar2 add FB dgn dia, mana tahu dia nak dtg Msia or esok2 aku nak ke Bali kan hihihih... Apapon, aku bersyukur sbb berpeluang belajar dan bermain beberapa lagu gamelan Bali, di samping bertemu dgn sahabat2 dan cikgu yg baik (very wonderful people) semasa di dalam kelas ini.


On the final note, I'm glad they performed 'Sekatian' td. Lagu ni dah main from last year, and it was my ultimate favourite. Rasa rindu memenuhi dada masa lagu ni main, because a lot of emotions went passed me masa dgr lagu ni dimainkan. Semoga muzik ini terus kekal dimainkan, even if only in my memory :)


Here are the sounds of this year's show, panas2 dari oven ni.


[1] Sekatian (2012)

[2] Gambangan

[3] Gambangan 2

Barangsiapa nak check out aku dalamlast year punya performance, boleh lah klik yg ni:

[4] Sekatian (2011)


Kalo nak re-cap full story and tgk gmbr2 tahun lps nya show, klik sini .





No comments: