Wednesday, March 21, 2012

Aktiviti Ilmiah

Berehat drdp buat kerja kjp, update CV aktiviti terkini. Mmg dah jadi habit, every few months, update kan. Bukan apa, besok2 senang sket kot nak guna CV ke, hntr update progress pengajian ke, update laman web akademik ke hapa, senarai dah lengkap kan. Rupanya byk events aku x update dlm blog ni pon, x sempat. February was a crazy month, mungkin sbb baru balik Disneyland masa tu, tp mmg aktiviti research pon agak packed. So x tau nak wat entry apa hari ni aku letak la a few gmbr2 nya and ringakasan aktiviti ye brg sebaris dua. Lg pon, dah lama x bercerita psl akademik eh lately...


[1] 6-week GTA course dah tamat awal March itu hari. 

Ada satu kelas ganti kena pergi (sbb aku missed sbb x dpt balik on time masa cuti2 Disney hari tu). Lps ni dpt certificate dah pass mengajar demo/tutorial, yeh yeh..



[2] Attended Making Sense of Sound Conference (20-21 February).

Venue nya adalah di Horizon Suite, National Marine Aquarium, Barbican, Plymouth. Ini first time tahu ada function room rupanya kat atas National Marine Aquarium tu. Selama ni pergi ingat tempat family bawa anak2 melancong je (utk baca entry dulu2 psl Aquarium ni, klik sini). Tenang nya la hati jalan tepi laut pagi2. Hening, damai... semua lah.. Anyway, seminar nya bagus, tp aku hanya dpt hadir pg je, by lunch dah kena balik sbb nak amik Aisyah plak from school. Jalan kaki ke Barbican dalam setengah jam jgk la baru sampai rumah. Content dia terlalu broad, from Cognitive to Signal Processing, to Music Making. Kalo bab psychology of hearing aku rasa syok, kalo bab digital audio aku bole tahan blur la. One thing yg kurg best, bilik seminar nya melebar, bkn memanjang, so aku asyik dtg lambat duk seat tepi tepi, hah, sakit urat leher dkt dua jam meneleng ke kiri nak tgk skrin huhu... Tp it was a very good seminar put together, and I am so grateful dpt allocation utk attend. Even dinner pon dpt allocation, tp aku terpaksa tolak, sbb idak la aku berjalan tepi2 laut sorg2 mlm2 semata2 nak mingle2. Kalo ada kereta, lain ceritaaaa...






[3] Contemporary Music Featival (9, 10, 11 February).

Memandangkan ini tahun akhir aku di sini, mmg sungguh2 kali ni aku attend all the concerts and lectures. Concert mlm pertama adalah bertajuk Insight for solo flute and halluciphone (2012) premiere, The Warren for Brain-Computer Music Interface (2011) Rutz Leere Nullen (Empties) (2012) premiere dan HyperFlute in Space (2012) premiere. Spt biasa, nama pon concert, sbg mengormati majlis aku x record/amik gmbr sgt. To be honest, aku pon x sure apakah menyalahi etika ke tidak, so ni mmg amik curi2 haha.





Mlm kedua lg dasyat, sbb persembahan diiringi oleh the Ten Tors Orchestra. Gila lah. Berdiri2 bulu roma dgr diorg main violin, cello, flute, bagai.



Overall, aku rasa ni festival yg paling best spjg 4 kali aku dah attended. Maybe aku baru nak faham and appreciate art kot? Oh, and pada hari perasmian festival tu plak, kawan se-lab kitaorg (Joe) lulus viva. Best nya perasaan... tumpang happy utk dia.



Ni plak aku selitkan gmbr us yg remaining in the lab. Main SV kitaorg adalah Prof yg sama (ada dlm gmbr ni, cer teka yg mana), and he wants us all to finish by this year. Prof aku ni jenis amik by batch, so sesapa nak wat PhD in Compu*ter Mu*sic or Neuro*Arts pas ni silakan apply, tahun dpn Prof byk kosong kot :)


[4] Worksyop 'Preparing for the Viva'.

Hah, ni mmg kecut2 perut aku attend. Nnt ada masa aku ulas lebih sket sbb hajat hati nak share isi kandungan and several tips. Tukang bg ceramah: Dekan Grad School sendiri ok? Mana x horror...


[5] Worsyop 'Structuring Your Thesis'.

Ni lebih kpd klinik la, apa2 problem dgn thesis i.e. nak insert caption, nak set template etc.. Agak berguna. Aku mcm dah ter-sold utk guna Office 2010 as apposed to LyX for thesis writing heheh. So far mmg tulis dlm Word pon, but for final product, mata mengatakan LyX lg kemas, tp hati mengatakan stick to what I know best and where support is abundant, hmmm..


[6] Seminars

Recently ada dua yg terkini (every 2 weeks ada je seminar, aku AJK Seminar, so mmg busy jgk la arrange). But 2 yg latest ni bkn student yg present, so aku rasa pengisian dia lebih menarik. Satu tu psl nak buat Interface utk Sakuhachi (a Japanese flute-like instrument).


Satu lg yg Prof aku present, psl buat lagu mengguna slime mould dlm petri dish. Ye, kita suruh bacteria merebak, dan kita create sound/music mengikut pattern pertumbuhan bakteria itu. Ini tidak pelik, sbb complex railway system di Jepun actually guna model pertumbuhan bakteria ni jg utk select laluan2 dan stesen2 yg optimum, ala2 neural network. Mencopong aku dgr sbb mcm best giler la suh kulat reka lagu hehe. Contoh composition (directed by mould):



Kalo x caya kebolehan mould pilih laluan optimal, lihat video ni (how it is used to find optimal path for train stations in Japan). Bukan main2, siap dah published lg resultnya and can be cited as Atsushi Tero, et al. Science 327, 439 (2010).


Ok itu sahaja. Tu pon aku rasa dah byk giler dgn experiment lg, writing up lg, etc etc.. Esok ada lg satu seminar, kawan aku kena present psl Notasi Percussion Instrument, so let's wait and see apa benda yg dia nak propose :)



3 comments:

isabelle said...

hebat la u ni oyis.
i tumpang happy n bangga

Nida said...

tu dia.. sekali update punyalah banyak aktiviti...

Semoga berjaya dalam apa jua yg dicitakan... Kak Nida tengok hubby akak pun sedang bz + pening laaa ni

Oyis said...

isabelle:
apa yg bangga tu? bkn achievements pon, merely attendance je hehe...

kak nida: hmm.. aktiviti byk, keja pon byk. tu yg aktiviti dah nak basi baru sempat publish. tu pon sbb x de cerita lain selain kerja je dlm kepala, x tau nak karang apa dah utk blog, so tepek citer basi. utk kenangan diri sendiri jgk, lg pon ada gmbr so kira ok la ek?