Wednesday, May 4, 2011

Lisbon, Portugal Days 2 - 4: Knowledge Sharing





Time, oh time, where art thou? Cpt betul siang mlm siang mlm, kemas nya x sudah2 lg... Laundry has been done and folded, tinggal nak get back into proper routine at the new house je skang ni. And yes, claim travel expenses, which can be quite daunting, the paperwork.

Anyway, mencuri masa dlm half an hour buat entry ni sblm basi. Today nak share psl knowledge yg berjaya dicekup semasa di sana. Okay, this entry might be boring to some, but mmg pon perjalanan ke Lisbon ni atas nama kerja, so kita dahulu kan yg lebih penting lah kan. Yg jalan2 will follow shortly after this entry.

So my conference was for three days, held at the Instituto Superior Tecnico (IST). Sangka kan sbb nama institut, ala2 kecik je tempat nya. Rupa2nya, besar jgk, sbb nama je institut, tp sbnarnya ala2 universiti where ada lebih kurg 13000 undergrads, and around 1000 postgrads, of which 40 plus PhD candidates - ni mungkin ala2 ITM satu ketika dulu la, nama institut but in actual fact dah mmg uni pon, dan mungkin jg pilihan pertama pelajar2 nak buat degree. Dkt IST ni mmg fokus nya pada Teknolgi semata, agak intimidating sbb di kelilingi pakar2 dlm bidang engineering (diaorg campur comp sci & engineering together2), with the main focus at telecommunications. The conference venue itself was di Faculty Civil Engineering, so mmg nervous2.

[1] So lps dah rehearse2 lg sket pagi nya tu lps Subuh, maka bersiap2 sedia lah ke tempat konferensi spt di bawah. Knp posing mcm org nak jogging? Well, harus lah show off sket seluar slack hamba spt yg digembar gembur kan di sini hehe.



[2] Mencari lokasi.




[3] Following registration, dpt freebies ini. Std lah, program book, conference CD, kole air, pen, paper, bag, name tag and lanyard.



[4] Spt biasa jg, mula2 mesti ada Keynote Speakers. Ada 2 speakers pg tu, tp yg first by Jose Sal*cado tu mmg betul2 menarik la lecture dia, sbb dia bercakap psl peranan org2 sains & teknologi utk merubah masyarakat ke arah yg lebih maju. Cthnya, how pada awalnya, mmg sepatutnya kita melaburkan duit ke arah mendapatkan knowledge (yakni fasa R&D), tp after awhile, sudah sepatutnya role itu reverse, yakni knowledge men-generate-kan duit, maka inilah baru dinamakan innovation, dan tak seharus nya berlama2an di peringkat R&D. Menarik pada aku sbb Uni2 kita sibuk R&D, tp begitu kurg skali produk (ni ckp utk diri sendiri la, bkn kutuk sapa2).

Kemudian slide yg di bawah ni pon aku rasa bagus jg, siap aku lukis lg okeh utk tatapan semua, punya baik empunya blog - knowledge sharing lah katakan, khidmat aku utk sama2 memajukan rakyat la ni kiranya hehe. Slides ni menerangkan bahawa x guna ada info yg byk2, kerna semua tu garbage. Tp bila info yg byk berserta critical analysis skills (spt yg di ajar di sekolah2 skang), baru lah info itu bertukar menjadi knowledge, yg seterusnya membawa kpd wealth. Tp wealth ni biasa nya benefit utk individu aje, siapa yg ada maka beruntung lah. Tp utk menjadikan keseluruhan rakyat itu maju, maka kena go one step further, and turn knowlegde into WISDOM. Bagai mana caranya? Dgn mengajar anak2 kita di sekolah supaya mempunyai ATTITUDE yg betul - menghormati org lain, menghargai diversity, etc. Benda2 ni skang x diambil berat skang oleh sekolah, sbb kita mengejar skills tu la semata2. Bila semua org dah dpt wisdom, maka baru lah kita rakyat seluruhnya mendapat satu budaya yg tinggi (1st class mentality).


Antara point beliau yg aku rasa menarik jg adalah, para graduan should not be LOOKING for a job, but FIGHT for a WORK OPPORTUNITY. Two same things, very different aims.

Jg point yg best adalah setiap lecturers WAJIB mengambil sabbatical! Menarik, menarik, menarik!

Oh, and lastly, beliau yg dah mengajar di Univ. of Stanford ni berpesan, org Sains & Teknologi tolonglah never take politicians at face value. At the very least, menjadi tanggungjawab kita as scientists to ask WHY. Hohoho... kata dia eh, bkn kata aku. Aku paraphrasing aje, which, he also said, is better than regurgigating, yg mana students kita hanya pandai buat pada masa ni. This teknik menghafal utk exam beliau telah equate kan dgn = STUPIDITY. Lg byk org tu bole hafal utk exam, lg bodoh lah org itu. Again, says he, not me.

Okay, enough psl ni. Kontroversi plak kang.


[5] Masa keynote speech tu kan, aku mcm ternampak 2 org budak Melayu (aku assume la, dari segi pemakaian dan facial features). Muka sebijik cam blogger Azzamoro (tp bkn la). Senyum2 kat aku. Masa tgh boring2 dgr speech tu sempat gak selak2 buku abstrak tu, cari2 and rasanya mmg org Melayu kita kot, sbb sorg tu nama ada suffix Yati gitu, and sorg lg yg laki plak nama dia mcm nama Islam yg generic, tp sbb co-authors dia nama Salleh A*wang, hah, aku rasa mmg konfem org kita la kot hehehe. Lps coffee break nak try gak cari diorg, tp x jumpa. Lps2 tu mmg dah x jumpa2, mungkin depa masuk parallel sessions yg lain drpd yg aku masuk la kot, conference besar and very broad gitu payah nak cari.



[6] Lunch. Wallah mmg Lisbon heaven utk seafood. Fried batter boneless fish ni makan dgn nasi (Arroz) mmg heavenly skali lah. Sbb buffet aku tambah 2 pinggan, diam2 ye. Btw, org Lisbon ni mcm x mkn daging sgt la aku perasan, pork product pon x byk. Sihat betul org2 dia agaknya.



[7] Ni bersedia2 nak present dlm bilik air.


[8] Bilik present nya begini. Ni masa org lain present la kan. Sayang x kenal sapa2, kalo x bole mintak tolong amikkan gmbr masa tgh present. Overall, presentation wasn't too bad not my personal best, if I'm honest. Soalan yg dpt pon more on the surface aje, dah expect pon ye jg, tp ok lah. Tp aku mmg made sure aku salin balik soalan2 yg org lain dpt, hopefully bole membantu aku jg esok2.


[9] Next days tu biasa2 je la. In out on off. Sbb nya diorg susun sessions tu mengikut bidang siap2. So 1st day tu mmg habis2an psl signal processing dan intelligent systems (bidang aku). 2nd day buhsan sket sbb Circuitry and Communications kot. Third day ok balik, tp not directly related sgt la, E-Learning dgn Energy. But this is me on the way to conference in another outfit (x setiap hari ingat nak amik gmbr pon).


[10] Spjg kat sana aku mmg lone ranger, but last day tu aku paksa diri melibatkan diri secara aktifnya dlm bertanya org psl poster masing2. Ada yg aku x paham apa2 pon aku cuba jgk tanyakan (hopefully) relevant and intelligent questions keh keh. Motif aku nak dpt kan network dan jg nak push supaya berani bercakap secara konfiden. Acap kali aku rasa mcm ilmu aku x cukup, and I think one part of obtaining a PhD is feeling confident about where you stand in the world of academia. And it felt really good talking to others too, so that was useful and provided a bit of a much needed confidence boost :)





[11] Kehadiran


[12] Oh ye, makanan2 semasa break kan, betul2 mcm kuih raya - tgk la ni, mcm samperit, mcm kurma gulung, mcm tart nenas. Manis2 plak tu... hiiii.... Gigit sket, buang, gigit sket buang. Tu je keja aku masa break tu. Sekadar nak amik rasa hehe...


[13] Balik bilik hari2 tu biasa nya Aisyah dah kebosanan mcm ni (masa ni tgh tgk cerita Rio kat laptop), tunggu Mummy dia balik so that bole start jalan2 hehehe.



So I promise, next entry mmg psl jalan2 dah. Tutup buku psl knowledge eh, although bkn lah setakat ni aje yg dpt ilmu nya, tp korg mesti tahap muntah darah dah baca asyik olah boring stuff ajo. We'll get the juice going tomorrow ok bebeh!





4 comments:

isabelle said...

present dlm bilik air? hahaha.

weh.kat sana freebies mmg gempak2 kan?

Oyis said...

isabelle: prektis, prektis hehe. ntah, rasa cam biasa2 je freebies dia. tgk sponsors jgk kot. this time x lumayan sgt haha!

Nida n' Hanafi said...

wah...jauhnya terbang, ke Portugal sana...

p/s: Kak Nida pun suka bergambar depan cermin..hikhikhik

Oyis said...

k nida: jauh jg, 2 jam 40 minit flight nya dari UK, tp bole la... psl bergambar dpn cermin tu, alahai, terpaksa k nida. cik suami kdg2 maleh nak layan bini dia posing2, so self-capture aje lah :P