Monday, December 27, 2010

Perihal Aisyah dan Asam Pedas


Hari ni aku masak Asam Pedas Ikan Mackerel di atas request Hubs. Dalam pokok kesum yg dah masuk ICU tu, Alhamdulillah aku masih bole pulled it off. Aisyah makan bertambah2 dua pinggan nasi, suka sekali hati tgk kan dia mkn penuh selera. Dia ni payah nak makan nasi, even lauk ayam goreng pon kdg2 belum tentu dpt entice kan selera mkn dia tu.

Tiba2 teringat kepada 2 minggu lps. Masa tu aku duk jamu adik2 undergrads drpd MARJON utk mkn2 kat umah. Masa tu masak asam pedas jgk. Aisyah mkn sampai 4 pinggan! Masa tu dia baru nak baik demam, so aku ingatkan mmg dia lapar sbb berhari2 x de appetite, org baik demam slalu mmg skali dtg selera nya mmg luar biasa sket kan.

Campur ngan hari ni aku perasan kalo masak asam pedas je, mesti selera mkn nasi dia increase. Aku nak observe lg in the future betul ke x teori ni, ke coincidence aje. Mungkin sbb ayah nya org Muar kan, asam pedas quite a popular menu over there. So darah asam pedas mengalir dlm bdn kot?

Tapi kan, aku percaya ni ada mengena ngan selera mkn aku semasa mengandungkan Aisyah dulu. Masa pregnant kan dia, especially di trimester pertama, hari2 MESTI makan asam pedas dkt tasik tu, dgn lauk ikan kering dan sayur tauge. HARI-HARI okeh? Sbb tgk aje lauk lain mmg mati selera la, kari ke, masak lemak ke, sambal ke, even sup kosong pon rasa nak muntah. Siap ad tulis lg catatan di sini. (Wow lama jgk usia blog ni, 2007 lg).

Korg agak2 ada kaitan x? Kalo betul, mmg kena betul2 jaga adab dan perilaku ek semasa pregnant, dan semesti amalan2 yg baik harus diperbanyakkan sbb mmg menerap masuk ke bayi seterusnya membina perilaku dan sahsiah diri dia esok2. Syukur lah aku x ngidam apa2 semasa pregnant hari tu, kalo minta yg pelik2 mcm daging rusa ke... daging kangaroo ke, buah bidara ke, haiyoooo....


7 comments:

MRM said...

Terliur la pulak tengok gambar lauk asam pedas awak time2 puasa ni, ha ha.

Btw based on observations, ya la, I think mmg ada kaitan between perilaku mother semasa mengandung dgn anak yang dikandung. Tapi tu la, time mengandung hormon topsy turvy, dengan penatnya, etc, sometimes susah juga nak 'pretend' to be nice 24/7 for 9 months, so that baby will be super duper good bila keluar :P

isabelle said...

hmmm..kalo betul la mcm tu, harus la anak2 i semua kuat melantak.
hahaha.
tapi si adam tu, ntah mana ntah dtg tekak melayu dia..wpun i x ajar asyik mkn nasik jer

WaNNi said...

bagus aisyah blh mkn pedas. senang nak masak. kak wani walau org melaka tp sejak dok uk ni setahun sekali je masak asam pedas..tak tahan bau cili garing+belacan+halba satu rumah berhari2.

NaniRostam said...

Salam...saya org johor tapi tak minat asam pedas macam adik-beradik saya yang lain.

Adik saya ni bila orang tak suka asam pedas marah-marah geram pulak dia.

Sebab saya kawen muda. Maka bersama suami lebih lama daripada bersama keluarga. Jadinya terpengaruh dengan makanan orang pear rock...masak lemak, tempoyak yang jarang orang johor suka.

Tulah agaknya ada darah johor mengalir dalam badan anak saya Hanis...maka makanan peberet ever of coz asam pedas.heh.

Oyis said...

MRM:
ehhe tgh ganti posa ye? kita pon patut ganti ni, sbb hari dah makin nak panjang balik, tp sbb sejuk ya amat and keadaan mmg kering, payah la sket, kulit jd kering and mengelupas, kalo x minum air bertambah2 la lg. maybe kena tunggu spring la kot huhuh...

isabelle:
wah bagus la adam mmg berselera makan nasi. aisyah ni ikut mood and hari, tp biasa nya x nak mkn la nasi.kdg makan lauk je, kdg nak roti. hmmm...

k wanni;
tu la bau heaven tu kak, cili + belacan + halba.. sejuk2 gini, perghhhhh!

k nani:
saya pon mmg kes 'adopt' selera suami la ni. saya asal ktan mana la pandai masak asam pedas, tp dah lebih 5 tahun bersama dgn dia, rasanya mcm lebih mahir masak lauk pauk sana drpd yg sendiri. balik ni kena betul2 belajar balik dgn umi saya masakan ktan, sayang betul selama ni x amik peluang.

pearl said...

ya Allah, seumur hidup i tak pernah masak asam pedas. and bile ter ambil kuah asam pedas letak kat nasi, terus terbantut selera...alahai, tang mane puncanya ntah..tapi teringin pulak nak masak asam pedas bile tengok pokok kesum yang banyak daun tuh...and hampir2 masuk icu jugak

Oyis said...

pearl:
haa.. masa ni la nak mencuba hihih... dah ada daun kesum tu dah molek la tu.