Tuesday, February 16, 2010

Pancake Day

Smlm kat UK ni adalah Pancake Day, or nama less commercial nya Shrove Tuesday. Bg penganut agama Kristian, diorg punya acara 'Lent' dah nak bermula, yakni puasa 40 hari sebelum Easter. Tp puasa diorg x mcm kita org Islam lah, kita x leh makan dan minum dan kena menahan diri drpd benda2 yg menimbulkan syahwat dari terbit matahari sampai terbenam matahari kan? Diorg x. Traditionally, pengikut setia terutama Katolik kena menahan diri drpd memakan makanan berdarah seperti daging, susu, telur selama 40 hari. Ini lah start nya tradisi Pancake Day, sbb bila esoknya (Wednesday) nak start x leh mkn telur, susu, butter apa semua, hari sblmnya (Tuesday) tu diorg belasah buat Pancake (sbb telur, susu, butter campur tepung dan gula dpt la pancake) byk2 supaya x membazir takut makanan tu busuk (ye la, kan x leh makan 40 hari lg) and makan sebelum x leh makan dah.

But tu utk penganut yg strict la. Hok moden sket diorg posa jg, but instead of x mkn mknan bedarah, diorg posa in a form where they give up soemthing that means a lot to them, e.g. x minum coffee ke, give up crisps ke, ciggies ke. Yg lebih moden lg give up bkn benda mknan pun, tp bad habits spt giving up Facebooking, blogging, PSPing, dsb nya. Yg x posa langsung pon ramai jg. Yg x sedar langsung Lent start dah hari ni pon ada :P

Lent ni asalnya drpd perkataan 'Lengthen', bermaksud hari dah nak start panjang. Ha.. betul pon, sbb lps ni dah nak masuk Spring. Aku sebagai org Islam pon sedar jgk, dan sbb tu la aku pon terkocoh2 berposa sama, tp sbb nak qadha' posa tahun lps yg tertinggal di bulan Ramadhan la, x de kena mengena plak dgn hari kebesaran org Nasrani tu, jgn silap ye. Kang masuk summer kang siap sedia la utk berposa 16 jam, ooo x larat!

Anyway, smlm kat Uni nyer chaplaincy ada give away free Pancakes. Chaplaincy ni bilik utk Multi-Faith prayers, maknanya org Islam ke, Kristian ke, Hindu ke, Buddha ke, semua bole sembahyang dalam satu bilik. Mulanya aku mmg pelik gak konsep ni, tp lps gi ceramah 'Fiqh Musafir' oleh Ustaz Erfino drpd MSD, baru aku faham sbnarnya kalo nak solat, kita org Islam ni bole je solat dalam gereja. Asal ada wudhu' and menghadap Qiblat. Sbb semua bangunan dan tanah2 ni milik Allah. Maka bila sampai masanya, kena la solat. Byk yg Allah dah mudah kan, kita jgn buat susah2. Tu la, antara kemudahan bole buat Jamak Taqdim, Jamak Ta'khir, tinggal Jamak Tak Yah ngan Jamak Tak Sah je x de hehehe... Tp aku x pernah la plak solat kat sini, sbb lebih convenient solat dalam lab aje.





But smlm aku pergi sbb nak jenguk2, sbb aku intrigued by the fasting concept, mungkin sbb aku pon berpuasa kan. Tp x la amik pancake pon, takut2 perbuatan mengambil tu tanda aku approve plak agama diorg kang, jatuh jd masalah aqidah plak nanti. Tgk je la. At least tahu ada bilik utk solat kalo perlu bila2 nanti. Nmpk poster ckp Wednesday tu nanti adalah Ash Wednesday, hari memperingati mati diorg - ashes to ashes. Kita org Islam pon diseru mengingati mati jg. Jgn plak korg ingat aku dah ter'sway', aku gi observe je.

Balik ke lab, diskas sket2 ngan member se-lab aku yg Katolik itu psl fasting. Dia tahu aku tgh qadha posa and dia bole tahu hari2 yg aku posa sbb nya aku akan skip lunch dan makan waktu lewat ptg (Maghrib), usually berbuka dgn Subway (luxury sesekali, ya Ampun!). Kata dia, 'You Muslims must think that we are such wimps, when we whine because we have to give up meat, but we can eat everything else, and here you are, not drinking or eating for a whole day!'. Hehe... Senyum je la.

Oh, as a selingan, nak ckp yg Pancake org UK ni lain sket drpd Pancake yg kita biasa tgk. Yg kita biasa tgk tu kat sini dikenali sebagai Scotch Pancake or American style pancake (gmbr yg 1st kat bawah ni). But British nya pancake ni leper la, ala2 lempeng Msia gitu (2nd pic). Personally, aku lebih suka yg Scotch tu, sbb lebih gebu. Sedap pon sedap. Yum!






Sebagai penutup cerita, ni dia Aisyah bermain Tea and Cakes dgn Bear2 di Armada Shopping Complex. Punya sayang bear, siap peluk2 bagai, olololo....












4 comments:

yzmahoney said...

comelnyer aisyah main dgn bear-bear tuh...hehehe

miSs inTerpReted said...

ooohh...Lent rupanya.

tula i heran, why on Monday, kat daycare Andi ada lekat notis cakap nak sambut Faschingtag on tuesday..n jemput bebudak pakai pakaian beragam. ghupenya mungkin tu tradisi orang vienna nak sambut Lent tu la kot ek. hihi. ingatkan belated haloween ke apa...hahaha

p/s: cutenyer aisyah!

Oyis said...

yzma:
dia tgh peringakt penyayang skang ni. habis semua org, bear, patung, dia nak peluk. paling best bila berpeluk2 dgn ibu sblm tido mlm dlm duvet. kalah hugging dgn hubby, dia punya best tuh... hehehh

sabb:
faschingtag tu maknanya fasting kot? hihi... mmg respek la dkt you, eti, azri and the rest yg berani buat dlt europe sbb bole survive dgn perbezaan bahasa kat sana.. kalo i la... x tahu mcm mana... huhu

isabelle said...

makin gedix nak dptkan babygirl. boleh main teddybear, main tea set, main kawin2...eh. ada lg ke main kawin2?