Friday, July 24, 2009

Fenugreek


Still lg nak celoteh psl breastmilk production. Runsing saja x jadi, kena berusaha. Selain mengepam dgn sabarnya walaupon yg dpt hanyalah 5 titik (pagi2 la... di opis masa Aisyah x de, Insya Allah leh dpt dlm 5 oz per session), aku juga telah cuba minum horlick malam, minum air kosong byk2, bubuh halba dlm nasi walaupon bkn masak nasi lemak atau nasi dagang.

Juga aku cuba mencari2 herba atau Milk Maid Tea yg dikatakan bole membantu pengeluaran susu ibu di kedai2 herba dan kesihatan alternatif di sekitar Plymouth. Namun hampanya, sbb setiap kali aku tanya, mesti jawapan standard akan diberi, "We wouldn't recommend any herbs to pregnant or breastfeeding mothers". Kalo tanya psl Milkmaid Tea pon, muka mereka berkerut2 seolah2 x pernah dgr. Aku x pelik sgt, sbb Milkmaid tea tu glamer kat USA, bkn UK. Tp yg peliknya raspberry leaf tea ada plak, utk cptkan labour.

Hari ni, aku tukar strategi sket. Instead of masuk2 kedai terus tanya psl Milkmaid Tea, aku tanya ada x jual Fenugreek capsule, sbb fenugreek tu halba and halba is supposed to bykkan susu. And yes, Alhamdulillah, tactic ku berjaya. Ada fenugreek capsule nya, harga GBP 7.49. Ada siap 2,3 produk lg utk breastfeeding mother selain fenugreek capsule nih. Tp Wallahu a'lam jgk la sbnarnya psl taktik aku kah yg menjadi, atau pon sbb kedai yg ni x masuk lg. Kedai Holland & Barrett. Mungkin kedai ni je kot yg ada.

Apa pon syukur ke hadrat Ilahi, mungkin doa aku makbul juga. I was this close to minum air rebusan halba, tapi x buat2 gak tu sbb takut panas badan, dan aku juga dgr side efek dia ialah nnt baby akan berak cair sket (diarrhoea) sbb masuk ikut susu badan. Tp kejap je efeknya, katanya. Tp cik M (MALAS) je lebih, plus aku dok imagine rasa dia cam air rebusan akar kayu yg lain2 la. Tu yg slow sket tu. Kalo dah kapsul ni, Insya Allah cpt sket.

So harap2 la lps ni susu aku bertambah byk




UPDATED!

OMG! Kapsul dia diperbuat daripada gelatine. Td x perasan sbb excited sgt. Mujur Alhamdulillah aku lom makan and lom bukak container dia. Esok gi tukar la, resit pon elok lg nih. Ada satu brand lg, tp bkn fenugreek based la, and sedikit mahal (dua kali ganda harga yg nih). Tp x pe, kalo yg tu pil dan bukan kapsul, insya Allah selamat dan lebih yakin. Awas ye kengkawan, takut nanti nak bg anak kita yg terbaik, tiba2 terbagi susu yg dah ada unsur2 najis mughalazah la plak kang! Nauzubillahi min zalik...! So tgk gmbr di atas betul2, dan tak usah beli la kalo Muslim. Kalo x de jg esok yg Halal / Vegetarian, nmpknya, kena la tahan kembang2 tekak minum air rebusan halba .....



4 comments:

masz14 said...

milkmaid tea tu takleh mintak org kat cni poskan ke? kat kl ni sng sgt nak dptkan milkmaid tea tu.

erzam said...

cuba pakai susu tepung ah.

yzmahoney said...

Ish ish dugaan.. Da jupe fenugreek ingredient plak jd penghalanh.. Xpe noris.. Dun give up! Cube lg!!

ilyani fauzi ( McE) said...

slam noris..e teringat..nk bagitau kalau lah ada kedai yg jual mknn arab ke..ry tanya halwa arab..diperbuat dr susu tu..kekadang ada kcg pistachio kt dlmnya..camne yek...tp tok arab kt KB ni bagitau kalau kita b/feed anak, elok..susu banyak..x payah minum susu lg untuk tambah susu..e dh try...alhamdulillah, susu banyak skit dr biasa..anak e kan dh setahun..sus pun dh kurang ler..kalau xde, noris bagtau e..kalau e blh poskan ke...insyAllah...