Friday, February 13, 2009

Sambutan Darwin 200

Fuh... tarik napas sket...

Kurang oksigen weh... busy lately nih...

Ni baru siap 3-months progress report and also dah siap cun print RDC form utk disubmit esok atau Isnin ni ke Faculty of Technology nyer Graduate Office.

Beberapa hari kebelakangan ni rasa cam produktif sket. Ye la, setelah sekian lama terkial2 ngan install Ubuntu, install VMWare Server, pastu eh, x jadi, install Virtualbox plak. Then familiarized myself with Linux semula, and later install bagai2 lg utk projek nih. Pas tu ntah mcm mana ntah audio plak x kedengaran. Adjust2 konon dah dpt audio, buat sudo update bole plak hilang network connection, dah mcm ayam hilang kepala sungguh. Haha..

Anyway, yg bab tool x leh nak run2 lg tu, letak tepi dulu. Went back to my roots and started reading back again. Then starting putting materials in my head on paper utk report ni la. Bole la... Sv puas ati tuh... kira orait la, ye dok?

Alhamdulillah... x kena bambu ngan SV psl x berjaya menjalankan tool itu. In fact, dia bersimpati dan kami telah pon ada pelan tindakan strategik yg baru... hehe... so bersemangat nak tunggu next week masa dia free utk try out idea tu, tp cemas pon ada jg. Apa akan jadi kalo aku still bengong x reti2 nak wat jg alternatif nih peringkat hopelessly helpless? Nauzu billah... ku doakan agar jgn la benda ni berulang lg... puh puh puh (tiup jauh2)...

Tadi adalah merupakan pelancaran Sambutan 200 Years Darwin. Secara langsungnya, group research aku terlibat. Panjang ceritanya mcm mana muzik n Darwin ni berkait2, tp aku cuba pendekkan. Ala... Darwin kan ada wat teori Evolution tu kan? And kat lab kitaorg ada yg terlibat ngan Evolutionary Music. So diorg bekerjasama la. Actually, sambutan Darwin 200 ni kerjasama ngan Peninsula Arts skali, and byk la aktiviti best2 yg dirancangkan. Btw, masa Darwin first start pelayaran dia, dia start kat Plymouth. So universiti pon mmg bangga la ngan sambutan ni. Sebulan lebih you, sambutan dia. Td baru launching je.

Aku yg x perform apa2 ni bertugas sbg AJK Rencam. Ke hulu ke hilir aku gi fotostat dan menyebarkan flyer persembahan. Also aku nak war2 kan ada kekosongan utk sapa2 nak wat MRes dlm bidang Computer Music, kot2 la ada reader aku yg berminat. Pas tu masa nak start aku duduk dekat tangga n terserempak ngan Anas. Maka aku n Anas gi beli lunch and tgk dari tingkat atas show dia.

Masa launching tu ada persembahan muzik daripada member aku si 'A' ni psl Genetic Algorithm dia bole generate kan lagu Happy Birthday menggunakan bunyi2 nature. Ni diikuti ngan tarian oleh para student Expressive Art. Aku sangka kan joget dia ada la ala2 Zapin kita ke, at least joget lambak la, rupa2 nya joget dia sgt abstrak. Lucu sket2 pon ada.. Tp x leh ketawa, nnt org akan tgk kita dgn pandangan, 'x tercapai dek akalmu...'

Lps tu ada bacaan petikan jurnal pelayaran Darwin (ala2 blog Darwin la kot) oleh sedara dia yg kira bau2 bacang ngan Darwin. Lps abis tu, aksi potong kek bday Darwin plak. Aku n Anas dgn muka x malu (tp aku nyorok gak la belakang tiang takut SV aku nmpk yg aku ni pelahap)menunggu giliran nak mkn kek. Ha ha ha...

Ok begitu la kiranya yg berlaku. Enjoy the pics!


Aku masa ni mkn ngan Anas kat kafe atas. Masa ni lom start, tgh warm up stage



Yg berbaju kot ala2 Neo dalam The Matrix itu la SV ku... Harus amik shot jauh2 aje, takut nnt dia soal benda yg x bole jawab di khalayak ramai..


Ni lah dancers nya entrance masuk. Fuh.. menjadi gak gimik diorg masa nih... Suspen2... Ngapa yek, asal musician / performer je mesti pakai hitam. Aku dari zaman ikut perform Gamelan lagi dah tertanya2, ngapa mesti uniform kita hitam? Plak tu kenapa kalo pakai tudung mesti putih? Nnt jadi tahi cicak la weh, mana stylo...

Ni mereka bergelimpangan konon2 ber evolusi la tu... X paham? Tsk tsk tsk...


Ha... yg berkot itu adalah sedara bau2 bacang nya Darwin. Yg terduduk depan laptop itu ada 'A', member aku yg genius itu, yg biru empat segi atas meja itu adalah kek yg aku n Anas usha2 dari atas...

Disclaimer: Aku x menyokong pon teori Mat Darwin itu ye. Cuma buat keja yg ditugaskan, dan there for the show shj ok?

No comments: