Monday, June 2, 2008

Full Term

Cam x caya plak dah masuk 36 weeks. We are currently Full Term! Alhamdulillah...

A lot went on since Friday. Ptg tu, janji jumpa ngan Sake n family utk makan malam kat kedai for the first time after hospital visit masa wife dia bersalin bulan Feb ari tu. Anak dia, Hassan, Subhanallah... semangat betul, almaklumlah 100% breastfed. Suka tgk. Masa lahir dulu x silap 2.65 kg. Terdetak juga dlm hati aku, haish, baby aku skang ni dah 2.7 kg, brape kilo la baby masa kuar nanti... tp x mo pikir pjg ah... janji sihat n slamat. Anyway, si Hassan ni dah pandai gelak2 n 'bercakap' dlm baby language la kot. Lps mkn, sambung lepak umah my parents utk semayang Maghrib etc. Dlm pkl 9.30 mlm jugak la baru diaorg bertolak pegi. Sian diaorg, x dpt gi Alamanda as planned sbb singgah sini dulu. Dah namanya singgah, apa lg, mmg lambat la dpt gerak, especially bila ada baby. Baby comel pulak tu, sumer org nak pegang atau agah, hehehe...

Hari Sabtu tu quite uneventful. Cuma pegi kenduri kawan Hubs. Ntah kenapa la selera makan aku bertambah2 lately. Lps tu gi Jusco utk beli sket brg keperluan umah. Alang2 tgh sales, Hubs sempat la merembat baju / seluar kerja. Aku most of the time duduk tercokoh kat kerusi je. Dah puas pusing area baby section, tp x de menda nak beli sgt dah. Cheh.. konon dah ada semua la ni. Nak beli baju2 baby pon dah malas, especially bila tgk anak Sake baru 3 bulan lebih seluar newborn dah jadi seluar yoga heheh. Mmg baby cepat besar, dah lumrah la kan? Alih2 beli baby oil pek kecik sbb yg ada kat umah tu pek besar susah nak isi dlm overnight bag aku. Also beli maternity pad wat stock tambahan ngan suar dalam in case x cukup dalam pantang nnt.

Bila masuk hari Ahad tu ingatkan the only eventful thing is nak pindah barang dari umah lama n wat naik umah baru kitaorg. Tp ada plak kejadian yg x disangka2. Adik ipar aku yg duk skali ngan kitaorg tu plak kena serangan gastrik. Makan ubat klinik dah x jln, last2 Hubs bwk gi Hosp Serdang kat Unit Kecemasan. Tempoh menunggu, Masya Allah, jgn citer la... dari pkl 8.40 pg diorg kat situ, pkl 11 pg lebih baru masuk utk treatment kat blkg. Until 1.30 tgh lom leh apa2 update lg tentang keadaan dia. Last2 Hubs mintak aku ganti tunggu kat Unit Kecemasan tu, dia dah janji ngan kwn dia yg bwk lori nak angkut brg ptg tu. Maka menunggu la aku. Sampai pkl 3.30 ptg x de apa2 aku mintak ke blkg nak tgk dia. Mungkin sbb aku sarat pregnant kot, dia bg la masuk.

Rupa2 nya kena warded. Hisy... masa tu geram pon ada, kesian lg la ada. Bkn apa, gastrik is manageable. Masalahnya kalo sendiri x mkn, mmg mengundang nahas la. Plak itu hari org dah offer nak bawa kan ke klinik, x mo, degil. Dah sakit kan susah. Cheh... mcm mak nenek aku bebel. X baik tul. Ni namanya membebel tanda sayang, okeh...
Meanwhile, Hubs bertungkus lumus la mengangkut brg dari umah lama ke umah baru dgn lori kecik tu. Siap kena wat 3 trip lg. Siapa sangka kami yg x berharta ni mmg byk juga la brg. Bila pindah baru tahu. Baju aje dah brapa plastik beg itam. Gilos sungguh... Dah la tuan umah dtg nak amik kunci x bgtau n then bising2 ckp lambat la, etc, etc... x paham betul org tgh ada family crisis.

Aku plak bila gi umah baru tu terus jd sakit kepala. Pening menengokkan benda2 yg bersepah. Malas nak komen, wat naik BP aku je.... Stakat tu je la nak story... byk yg x setel lg so maleh nak cerita... Just doakan la rumah tu settle soon, even better before aku deliver...

Hari Isninnya, kitaorg gi melawat adik ipar aku yg warded tu. Kesian dia, kena NBM (Nil By Mouth). Maknanya dah lebih 24 jam x mkn x minum, cuma masuk air 10 botol je melalui drip. Aku skang mmg paham benar apa rasanya x diberi mkn oleh pihak hospital atas alasan nak surgery etc, tp sungguh... sedih x leh mkn tu x leh nak ckp ahh... Last2 bila Dr kata dia bole mkn, mmg dia ckp sedap sungguh 1st thing yg dimkn tu. Teringat zaman aku masuk wad x lama dulu. Makanan spital pon jd lazat gile dah ni ... huhu...

Ptg nya tuh mak n abah (parents Hubs) dtg KL atas tujuan nak visit anak dia yg warded tu. Kitaorg lawa diorg stay umah kitaorg yg x seberapa tu. Malu gak sbb tgh bersepah, tp pikir, ah.. famili sendiri. Diorg tentu paham sbb baru pindah kan. Lps melawat skali lg ptg tu, aku dah kesemputan. Gile jauh koridor Hosp Serdang ni. Mengah sgt dibuatnya...

Lps mkn mlm kat umah parents aku, the in-laws pon beredar ke umah baru la utk bermlm di sana. I hope diaorg x la rasa x selesa sgt, but apa bole buat. Aku x de kudrat nak simpan brg yg berkotak tu lg .. huhu. Didoakan agar adik ipar aku cpt sembuh n kuar wad. X de sapa nak duk lama2 kat wad tu... Aku sgt2 paham...

No comments: