Sunday, October 28, 2007

The Cat is Out of the Bag

Ok.. so the pee stick showed a positive.

Tapi aku x de masa sgt utk lull over the whole thing coz on Sunday my best cousin K Anis is having her engangement ceremony kat umah Mak aku. So that Saturday aku n Hubs pun kemas2 la beg baju nak bawak baju2 semua utk tido umah mak aku. Sedara mara ada yg dah dtg dah, tolong2 apa yg patut. At this point, aku dah ckp ngan mak aku yg aku mungkin pregnant, tp everyone was being cautious and not too over excited over the news, ye la,.. dah pernah ada mishap sekali kan.

Anyway, rahsia tu x dpt nak disimpan lama pun eh... Malam tu aku konon nak wat sleepover reramai la dlm satu bilik ngan cousin mousin aku yg ada kat umah tu (Hubs tido kat bwh with the guys, kesian...). So dah ramai2 dlm bilik tu, makcik aku suh aku hangkut tilam spring yg tersandar kat tepi dinding tu bawak tarik ke tgh bilik sket. Masa tu la, aku agak hesitant sket, coz tilam tu mmg berat. Dlm dk berkira2 tu, agak confessed aje la ngan makcik aku tu, yg aku sebenarnya kalo bole nak avoid la tarik/angkat benda2 berat buat masa terdekat ni. Alaaaa... org tua kan, cepat aje dia teka.

'Kak Oyis pregnant ke?', tanya dia.

Aku iye kan je la. Wah.. bersorak la cousin mousin aku yg lain. Siap ada yg wat2 merajuk kononnya sampai ati aku x bgtau. Kena la aku ckp yg berita ni baru sgt, lom pon pegi klinik lg. Lg plak x nak la aku steal the spotlight K Anis yg nak bertunang tu kan. Cuma aku minta semua doakanlah kesejahteraan dan keselamatan aku dan kandungan kali ini. Makcik aku siap bg peransang lg, ckp jgn fikir yg negatif. Anggaplah x de kena mengenanya pregnancy yg ni dgn yg lps.

Pagi esok, satu umah pon dpt tahu dah. Lps breakfast tu, masing2 makcik aku bukak citer pengalaman mengandung masing2. Yg paling kelakar, mak K Anis sendiri, yg keja ngan Hospital, siap bgtau masa dia ngandung pernah dia ngidam nak isap rokok. Mmg isap rokok la dia tiap2 kali lps mkn. Nasib kandungan x apa2. Satu cerita yg x kurg kelakarnya lg ialah makcik aku yg sorg lg tu siap x leh dgr org sebut Kota Bharu. Kalo dgr aje mmg jd loya terus muntah. Haish.. mcm2... Wat masa ni aku Alhamdulillah lom ada apa2 alahan lg.

Tghari tu berjalan la majlis pertunangan tu dgn lancarnya. Berseri2 K Anis aku. Aku tumpang gembira ngan cousin aku yg paling baik ni. Dalam majlis tu jugak kawan baik K Anis masa sekolah dulu, K Atiqah dtg. Aku mmg kenal ngan K Atiqah sbb dulu kitaorg sumer satu sekolah. K Atiqah tu tgh pregnant 6 bulan. Ntah camne K Anis terbgtau citer aku pregnant. K Atiqah pon tumpang excited n siap bg peransang and tips la jugak ngan aku. Rupe2nya dia pon pernah miscarried gak dulu, setelah dah lama x de apa2 baru la ada balik.

Kata dia, 'Bukan apa bg nasihat byk2 ni, sbb akak mmg terharu sgt kalo org yg pernah gugur ni pregnant balik. Hanya org yg pernah melalui je la yg tahu...'

I couldn't have agreed more.

No comments: