Friday, October 14, 2011

Post Seminar Self-Review



Last Thursday aku kena present seminar utk group. Utk kegunaan diri, aku catat dalam bentuk point kat sini the positive points and negative points to be worked on).


Positive:


Lebih able to defend work critically

Dulu2 mmg penakut, malu, dan kalo org ckp apa saja, angguk2 mcm Jepun mengiyakan, nak suh cpt2 get away from the limelight. Skang rasa lebih defensive over my work (wahh sudah jatuh chenta kah?). Kalo ada org tanya itu ini, kalo rasa mcm pendapat or suggestions diorg tu x tepat tu, sungguh2 defend.


Dah x ketar2, terbatuk2 or serak tekak

Dulu aku kat dpn, mesti ketar2. Pastu kalo berckp mesti terjerit2 sbb konon nya nak suh suara sampai kepada semua audience. Rupanya, xde mic pon satu bilik pon bole dgr kalo ckp suara biasa. Pastu aku dah bole control x ckp laju sgt. Sbb aku suka tgk org2 European lain, diorg English pon mcm kita jgk, 2nd language kan, tp diorg very teratur ckp, satu per satu, jelas. Aku ni ckp mcm ribut (ke robot?) laju satu mcm, mungkin kes nak cpt2 get away from the limelight jgk la ni kot. Tp Alhamdulillah, dah berjaya control sket. Ckp mcm berckp biasa psl keja. Cuma nervous tu tetap la ada. Bohong la kalo x de langsung. Tp asal x blank langsung dah bagus hehe. Maybe jgk sbb dah byk tahun kat lab ni, dah kenal hadirin hadirat nya.


X de insiden senyum2 mcm kerang busuk

Dulu ni defence mechanism aku. Kalo x tahu nak jawab, senyum2 hopelessly mcm bimbo gitu. Aku mmg made a promise to myself utk tidak berbuat begitu lg. Masa anak dara dulu mungkin tactic ni bole pakai la kot dkt lecturer lelaki yg muda, tp skang? Huduh ok? So kalo ada sesuatu pertanyaan yg aku x tahu jawapannya, aku slalu nya berpaling ke SV, dan ala2 diskas jap kat situ. Pastu ngaku la x tahu, or terlepas pandang point tu, dan ucap tima kasih pada penyoal. Gentleman gittew... Sbb aku dah faham bahawasanya, ilmu Allah itu luas, x mungkin bole tahu semua (cheh che chehhhh)



Bab2 kosmetik ni tinggal tepi

Dulu suka design2 slides. Mcm2 warna, mcm2 corak kat tepi. Animation bagai. Skang kan, pakai bgroung putih tulisan hitam je. Gile sempoi mate. Tp nmpk mcm org kurg kisah pon ye jgk. Maybe lain kali cari kaler off-white sket la kot supaya x appear mcm pemalas haram dan last minute.


Overtime

Weih, mcm mana leh lebih sejam berceramah kat dpn ni? Slalunya 40 minit je dah siap Q&A semua...



Utk pembaikian diri:


Terlalu byk graf

Terlajak rajin nak berkongsi, inilah padah nya. Mengkonfiuskan org, sampai mata depa perit2 tgk figures kat screen. Sound sample adalah LEBIH penting, even kalo penjelasan kurg menarik, or objektif yg disampaikan tu kabur2, tp dgn ada nya sound sample, audience kjp je bole faham apa yg kita cuba nak buat or bole immediately nmpk keberkesanan teknik kita, tanpa perlu tunjuk sgt numerical data or graf2 even (i.e. kalo kita kata cara kita akan dpt synthesise kan sound yg lebih hampir kpd query, then instead of tunjuk number2 or carta result, pasang kan sound demo and audience bole judge sendiri).


Play the sounds

Aku ni malu2 ayam nak bagi org lain dgr my synthesised sounds, rasa mcm it is too personal utk dimainkan. Ala2 violated gitu. Tp in the end kena prompted utk play, so main kan la jgk. Nasib baik diorg kata not bad, dan pitch dia adalah hampir2 tepat dgn yg original. Tapi kena ingat lps ni, dlm research x bole malu.


Skop utk present hari tu besar sgt

Perlu jelas kan sket apa yg aku nak ckp hari tu, bkn cuba cram everything yg aku dah buat dlm PhD ni dalam masa sejam.


Analogy mcm kurg jelas

Ada jgk analogy aku tidak smpi kpd audience. After bg clarification, baru diorg faham. Beat the purpose sungguh.Pembaziran air liur dan satu muak slide x psl2.


Results baru yg panas2 daripada simulation terkini, x yah la bubuh

Ko bukan nak jual lauk pauk kat kedai mkn tghari, Oyis oiii... X usah gelojoh bawak result yg panas2 ke dpn. Kalo x abis analyze/x sempat analyze betul2 mcm aku ari tu, buat point org nak fire kan aje heheh. Sbb tu la org suruh jgn wat keja last minute, eiii biasa ni, babap sket!!!


Seeing the bigger picture

Ada satu point aku rasa bole jd contribution kecil. Point lab member aku bg. Aku pon x perasan secara indirectly result aku tu menunjukkan the musicality of the sound class. Aku rasa ni plus point buat seminar, sometimes terlalu lama menelek kerja kita pada jarak yg dkt (terlalu narrow), jd syok sendiri. Sekali, when we take a step back and let others see it, diorg nmpk mcm2 benda yg kita miss (the bigger picture). So aku really appreacite his points.


Write, write, write

Kena menulis dah weiii... Sbb selagi x menulis, masa kat dpn tu ala2 ingat2 lupa result experiment tu ckp apa. Kalo resultnya dah siap tulis, nescaya tidak lupa lupi lg....





No comments: