Tuesday, May 25, 2010

Aisyah's First Farm Visit

Beberapa hari kebelakangan ni cuaca di UK berubah menjadi ala2 summer gitu, sehingga mencecah 22C mcm tu, mmg best! X caya, tgk la gmbr ni, kalo x, masakan si Aisyah bole berseluar pendek aje dlm rumah heheheh...




Dah alang2 panas tu kan, laju je la rasa nak berjalan2 kat luar kan? So on Sunday, Hubs, Aisyah and I hopped on the train to Totnes and went to the Totnes Rare Breeds Farm. Perjalanan dari Plymouth ke Totnes x lama, hanya 20 minit aje naik tren biasa.

As its name advertizes, the Totnes Rare Breeds Farm ni adalah kawasan utk haiwan ternakan. Mmg dah lama bercita2 nak bawak Aisyah ke sini, sbb nya dia dah pandai namakan binatang2 mcm Meow (Kucing), Chee Chee (Chicken), Duck, Cow, Sheep dsb nya, tp yg pernah dilihat live adalah ayam, kucing dan anjing je la kot. Byk lg farm di sekitar area ni rasanya, tp yg ni paling convenient sbb dia within walking distance je dgn Totnes Railway Station tu. Nak gi sini either nak naik tren biasa pon bole, nak naik Steam Railway pon bole (keretapi lama pakai wap tu la, tp of course harganya lebih sket sbb it's a nice expereince kan). Across the station plak ada Totnes Castle, so kalo dah dtg tu bole buat lawatan 2-in-1 terus. Plus farm ni adalah much smaller in size in comparison to the nearest zoo, so padan lah dgn usia Aisyah yg 2 tahun pon belom lg tu. Kalo gi zoo kang, jenuh la mak bapaknya nak kena dukung dia, luas sgt!

Another nice point about this farm is that when you pay for their very minimal admission fee (GBP4.75 adult, kids under 2 free), diorg siap bg a cupful of pellets (dedak) each utk bagi mkn ayam, itik, serati, angsa, rabbit, dsb nya. Best.. best... AND they let you go INSIDE the pen area, so bkn la feeding dari luar sahaja, malah bole masuk dalam, gi usap2, dakap2, timang2 gitu anak kambing itu semua kalo mahu!

Ok ckp pjg2 pon x guna, maka layan aje la gambar2 nya ya.

[1] Dalam train




[2] On the way ke farm drpd railway station












[3] Steam Railway








[4] Amik gmbr ni masa aku tgh nak byr tiket. Mesra betul dua beranak tu eh. X sedar tuh org candid kan dia..




[5] Sejenis ayam, mcm ayam serama






[6] Itik




[7] My husband, Mr. Magneto, yg mana semua eyes telah melekat kpd beliau spt magnet, baik org2 di blkg itu mahu pon kambing kambang dan itik itak di sekitar itu adalah tidak lekang memandang beliau. Ahem, ini bini dia tau!




[8] Masa ni Aisyah kena tanduk dgn baby goat (kid goat) tau dkt kaki dia, tp dia x sedar, maka dia biarkan saja. Aku ngan Hubs dok menahan ketawa terkekeh2 sbb Aisyah x sedar2. Sekali dia sedar, melompat meraung la dia mintak didukung. Haha! Evil betul parents dia. Sayang shot aku amik angle x kena, anak kambing tu kena lindung dek Aisyah plak




[8] Alah aku tau korg nak tgk gak kan kambing yg menanduk Aisyah tu kan, ha ni dia. Comel kan. Sapa nak adopt?




[9] Laki aku dgn macho nya membiarkan diri dihurung kambing2 semua sambil bg mkn direct daripada tapak tgn. Respek!






[10] Eh kalo korg tanya mana aku? Kenapa x de dlm gmbr? Mesti la x de, sbb aku fotografer x bertauliah amik gmbr kambing pon missed . Sebenarnya aku penakut mcm apa, duk luar kandang je. Teruk betul. Pastu anak kena tanduk ngan kambing gelak2, tp bila kambing tu dtg dekat ngan aku, aku mencicit lari. Siap kena sindir ngan Hubs, 'Apa ni? Bapak keja MAR*DI (my Dad), anak (aku) ngan cucu (Aisyah) takut kambing!' PS: Ni pon senyum x ikhlas ni, takut keldai tu (donkey) tu tiba gigit tgn aku. Serius penakut!




[11] Mana x takut ko, gini ha kambing2 nya. Mcm la x mkn setahun, wat gaya kebulur nak terkam tgn kita, walhal bkn main ramai visitor bg mkn lg tu. Weih biri2 yg seekor ni pandai menjeling kat aku la, alamak!





[12] Takut tp berani








[13] Hok ni aku ngan Aisyah berani ler... provided tabur dedak kat tanah. Kalo nak suh ayam tu patuk kat tgn sorry leeeerrr...




[14] On the way balik




Overall, best giler dpt jalan2 sbb aku ni bkn la selalu mana pon berjalan. Aku highly recommend le sesapa area Devon nak gi sini, esp kalo ada anak2 kecik tu kan, enjoy diorg. Psl hygiene plak, it's not an issue, sbb nya utk setiap pen tu ada dia sediakan hand sanitizer. And at the very end ada sinki yg lengkap utk basuh tgn betul2 after petting the animals. Insya Allah bersih. Tinggal kalo korg gi usap jg cik Bab* itu (oink oink), pandai2 la cari tanah, balik samak ye... peace!

Aisyah is currently down with a runny nose semula. Kalo bkn sbb terjangkit semula drpd nursery, aku rasa sbb weekend ni kitaorg kuat main bawah sunlight. Usually pakai topi, tp masa on the way tu bole plak topi dia hilang tercicir kena tiup angin kot. Tsk. Tp dah alang2 dah start tarveling tu kan, terus kan je la, almaklumlah susah nak dpt cuaca molek cam ni. Sekali dapat, amik ko.... hehe. Oberrrr....! Doa2 kan dia cpt sembuh ye. Sian dia x leh nafas mlm2.






6 comments:

isabelle said...

best..best...
kalo sham yg kena ikut dek kambing2 tu, mesti i usik "kambing mesti la suka kambing jugak kan?" hahaha

comel betul kid goat tu nak ngorat asiyah.berkenan sgt gamaknye.

Nida n' Hanafi said...

anak2 ler paling seronok lihat binatang2..

Shue said...

ahaahaha aku gelak giler baca komen ko yg penakut mcm apa tu..ahaha..lawak la ko ni Oyis...haha..tu la aku pun mcm prasan apsal ko tkde pun dlm kandang tu..hihih...
anyway..Dawlish pun cantek aku p haritu..tapi kan...panaih le...sunburn jap aku..ehehe

miSs inTerpReted said...

bestnye pi jalan-jalan sekeluarga.

hope Aisyah cepat sembuh.:)

Oyis said...

isabelle:
aiyo... very the daring one statement ittew! heheh...

k nida:
a ah. tp aisya br 2 thn. as she gets older mungkin keterujaan tu bertambah :)

shue:
mmg penakut gile aku ni shue. tp kambing2 kt situ mmg hexcited gile, siap berdiri dgn dua kaki blkg lg nk mintak mknan. jinak sbnarnya tp tu yg x berani aku tu...

sabb:
best jg. this is rare chance tht the weather was on our side n everyone was up for it

izani said...

glasgow pon hot jugak..paling hot girls kat sini,aisyeh kalo posa mmg kurang pahle...bila mau dtg sini, kita takleh jalan sgt dah sbb tak lama lagi mak buyung nak meletop