Monday, March 22, 2010

Post Touched Down

Wah.. lama rasa x update blog. Entry dah ada dalam kepala, byk... sampai x tahu nak cerita mana satu. Cerita mana2 yg sempat je la ye, Aisyah tgh tido ni. Kang dia bgn, kat situ la aku full stop eh.

Ramai pasti dok anggap aku tgh enjoy sakan la tuh, sampai x de masa nak update. X jgk. Enjoy mmg enjoy jumpa family apa semua, tp overshadow sket la psl Aisyah x sihat ni. Plak tu kitaorg tgh adapting to life and weather in Msia. Kpd mereka yg duduk di UK/oversea lama x balik tuh, FYI, sini mmggggg panas. Dia x panas garing mcm kita kat sana di musim summer tu, tp panas yg humid sampai melemaskan. Kitaorg ni 24/7 duduk dalam bilik master aku yg ada aircond tuh. Kluar bilik je mula la rasa mcm masuk sauna. Huhu.. pastu std la, nak kemas la apa la, jet lagged lg. Patut nya aku bantu sket2 urusan kenduri kawen adik aku ni, tp since Aisyah demam fokus kat dia dulu. Dah la waktu tido dia pon x betul lg. Kalo duduk kat tempat xde aircond je, mula la wilt mcm bunga x dpt air ko... Serius kesian. Tp bila masuk bilik air cond balik baru dia ok menyanyi2 apa semua.

Tang life pon ye jgk nak adapt semula, sbb nya baru la perasan byk jg la beza life di msia dgn UK, even the smallest things pon. Amik contoh, kat sana aku masak pakai dapur letrik, skali kat sini terkebil2 mcm org bodoh plak x tahu mcm mana nak psg balik penutup tong gas. Chett! Pastu x bole lepa, kalo mknan terdedah sket, cik Lat dtg hinggap. Kalo lupa masuk lauk yg dah masak dlm fridge, tau2 dah basi. Kalo mknan biar atas meja lama sket, x lama penuh kena hurung semut. Oh tensen! These are the things yg aku amik for granted whilst in the UK, sbb cuaca sejuk apa semua kan, x yah deal dgn insects and critters nih. Even smlm ada adegan kelakar sket. Ada nyamuk nak gigit pipi Aisyah, so aku pon suruh Hubs yg baring sebelah dia (masa ni kitaorg 3 beranak lom tido lg) tu bunuh la nyamuk tu. On reflex, Hubs pegi tampar nyamuk tu tp missed pon, sbb dah lama tinggal skills tampar menampar nyamuk nih - kat UK kan x de hehehe . Apa lg, menangis la Aisyah tu, ingat Ayah dia marah dia. Terus lari peluk aku. Budak x pernah kena gigit/kenal nyamuk la katakan... Sian dia heheh...

Network speed yg tahap dewa ni pon buat aku 'rajin' nak update gak. Tp cukup la ngomelan aku takat sini, kang nmpk mcm org lupa daratan plak. Bkn nak kutuk tanahair sendiri pon, tp just rasa tergezut plak dgn perubahan ni semua (buweekk ptuih! geli je yek ayat mek salleh celup nih). Tp kalo aku yg tua di Msia pon rasa kena amik masa nak sesuaikan diri, mmg Aisyah lg la teruk penangan culture shock nya. Tu dia pendiam and inactive tu. Dgn makcik2 pakcik2 dia semua, semua dia x nak. Even kalo diorg ada dalam bilik yg sama pon Aisyah x akan nak makan, sampai la org2 lain selain aku n Hubs kluar dari bilik tu baru dia nak mkn. Tp slowly dah ok sket aku tgk hari ni. Dah start x takut sgt dah kat org, tp lom bole dibuat /diambil utk pelik cium gomol lg. Give her some time lah, we'll see...

Ok ni dia chronicles perjalanan aku.

[1] Kitaorg stayed overnight kat 45LondonStay, sbb train dari Plymouth sampai London pkl 9.21 mlm, flight kitairg plak keesokannya at 10 malam. Satu mlm GBP30 sebilik. Bilik n amenities ok, hosts very very friendly. Masa ni aku tgh baca pelan tube underground. Aisyah kebosanan sbb x sabar nak kluar jalan dah. Pagi tu dia dah x mkn sgt. Bg nasi goreng x mahu, so beli pancakes and grapes kat Waitrose kasi dia mkn dalam stroller.





[2] Pelan asal nak jalan2 di London dulu, sbb ada byk masa lg before we have to check in at 6 p.m. So from London central tu, gi Heathrow dulu naik tube (giler lama okeh, please peruntukkan sejam perjalanan from London Paddington). Kitaorg gi wrapping baggages and tinggalkan beg2 kat situ. Utk wrap satu bag, GBP6. Utk storage plak, satu bag GBP8. Pengsan! Mmg bengkek sbb x leh check in bag awal. Kalo xdah leh jimat.




[3] Dalam pkl 2.30 jalan2 keliling London.




























[4] Pkl 3.30 ptg baru jumpa kedai makan, tu pon restoran Italian. Hubs mkn Penne Al Arabiatta, aku mkn Margherita Pizza, dan Aisyah aku order jacket potatoes, tp last2 dia x mkn pon. Share pizza ngan aku.






[5] Sampai balik Heathrow pkl 5.30 ptg. Retrieved our bags and checked in tanpa sebarang masalah. Konfem Aisyah akan dpt kiddie meal, and makanan akan disajikan an hour after flight bertolak. So we decided x yah mkn lah, lg pon kenyang lagi. Solat dan bersiap2. Masa ni dah salinkan Aisyah pakai baju spt di gambar di bawah ni tau. Baju ni beli masa Xmas sale kat NEXT hari tu lg, sbb mmg niat nak pakai masa atas flight balik Msia dah pon. X sampai 15 minit pakai baju ni, Aisyah muntah buat kali pertamanya.










[6] X pe la. Salinkan dia pakai baju spare. Ingatkan dia muntah td sbb excited ke hapa, mmg dia berlari non-stop di Heathrow tu (dia rasa ruangan lapang kot, x pon balas dendam sbb spjg kat London kena tambat dlm stroller aje, sbb jalan raya busy ngan kereta). Since we had two more hours to kill, kitaorg pon camwhoring la around Heathrow airport. Betul2 dpn kedai kasut Jimmy Choo, Aisyah muntah for the 2nd time.




[7] Masa ni agak cuak la. Aisyah pon dah gelisah and x selesa. So pergi cari supervisor airport, tanya psl ada x medic team kat Heathrow. Jawapannya: TAK ADA. Kalo kita nak, dia bole panggilkan ambulans drpd hospital, and paramedics akan tgk kan Aisyah, but x bole treat, hanya bole assess aje condition dia. Kalo teruk akan dibawa naik ambulans ke hospital. Risiko utk tinggal flight adalah tinggi. So dia ckp, cuba pergi Boots dulu (farmasi di airport tu), kot2 chemists dia ada suggestion or over the counter medicine.


[8] Tgh2 consult dgn chemist di Boots tu, Aisyah muntah utk kali ketiga. Masa ni siap terkena kaki org yg queue kat blkg kitaorg! As expected, chemists cannot advice on whether or not to get on the flight, and they do not sell anything over the counter for infants under the age of two. Habis kuat bole beli Calpol(liquid paracetamol) and Dioralyte (air garam).

[9] Pergi MAS ticketing office plak. By this time it was already 9.15 pm. Org tiket tu ckp, kalo postpone flight to tomorrow, kena tambah GBP100 seorg, AND standby aje (waiting list) sbb flight esok to Msia penuh. Kena decide cpt, sbb klo cancel flight mlm ni diorg nk turunkan suitcases kitaorg drpd flight. Aisyah muntah lg sekali kat sini.

[9] Mmg dah peluh seram sejuk dah aku n Hubs, sbb klo x naik flight ni, komfem kena tambah at least GBP200 utk flight tickets, then duit nk bermlm lg mlm tu nak kena amik kira jg. Nearest hotel is Hilton, ada berani? $$$... X kan nak cari B&B yg murah lg, sbb nya nak kena naik tube pon kalo pergi. Aisyah dah lembik n shirtless dah masa ni. So last2, naik je la flight bcoz nmpk mcm Aisyah dah ok. Tgh queu nk masuk flight, Aisyah muntah lg skali. We were the last to get on (sbb x decided tu lah).

[10] Atas flight, crew MAS bg Hubs baju pyjamas utk salin coz he stank of vomit (kena muntah Aisyah dah baju2 dia semua, even the spare ones). Aisyah fell asleep not long after, tp masa letakkan dia kat dlm bassinet, dia muntah lg. Total muntah atas flight: 3 kali. Hubs sampai kena tukar 2nd set of pyjamas (yg crew MAS bg) sbb the 1st pon pon kena muntah jgk. Aisyah at this point was reduced to just wearing nappy dia aje sbb mmg dah xde baju spare lg dah, semua pon kotor dah. Last2 pakaikan dia jaket brown dia shj, that was the only clean thing left. Note that flight dari UK-Msia is 12-hours long, and outside temperature can get up to -17C. Imagine mcm mana susah nya hati kitaorg masa tu. Doa x putus2 agar Aisyah cpt baik, n dlm hati x sudah2 chanting, cpt la sampai, cpt la sampai....

[11] The second half of the flight was better, dah x muntah tp mmg kena dukung je la. And x makan sket pon food dia huhu... By the time sampai Msia, baju dia ada satu dah kena muntah pada awal nya, tp dah dibasuh oleh Hubs dan dijemur oleh pramugari kat blkg flight, makanya sempat kering so bole pakai balik. Kesian dia, baju dia la paling kokak atas flight tu.




[12] Lps reunite with my family yg sambut kat KLIA, gi mkn kat KFC. Masa ni Aisyah dah start selera balik. Mungkin dia lapar sgt kot. But last2 dia muntah dua kali lps makan, even before leaving KLIA lg.










[13] On the way nak hntr kitaorg balik umah, Aisyah muntah dlm kereta sekali lg. Terus detour bawak gi Hospital An-Nur, just in case perlu warded. Tp Dr dia ckp x perlu, just keep her hydrated (not easy!)

[14] So from Sabtu, Ahad, and today, mmg duk fokus on getting her better. Nmpk mcm dah ok. Since Sunday dah x muntah, tp very quiet and byk tido. Maybe jet lag x abis lg. Maybe the heat gets to her. Maybe dia rasa disoriented. Maybe culture shock pon ye jgk. Tp paling sedih tgk dia mkn sket2 aje (even chips in Msia taste different, aku dah taste, so x blame dia langsung kalo dia reject). She has always had a small-ish body frame, but she now feels a little bonier than normal, I don't know whether it's bcoz she wears less bulkier clothes dah ke, or bcoz of the sickness. Apa pon, since touched down she'd already lost about 1-2 kg. That's at least 10% of her total body weight!




This evening my SIL dah bawak dia gi main swing kat park. Alhamdulillah dia dah ralit and enjoy tgh budak2 main basikal and layang2. Harap2 nya lps ni selera dia dtg balik and she starts to learn to enjoy her time here. Doa2 kan la yeh...

In the meantime, tgh mencari erti kesabaran sebenar with a semi-healthy baby yg tido masih ikut time UK. Entry ni siap diedit pada jam 6.25 pagi Msia time. Si Aisyah had been up from 3.30 a.m., lapar, siap masakkan utk dia pasta, chips, keropok ikan dsb nya, so that she has a variety of food to select from. Mulutnya rasa x best lg kot, tu yg jadi sgt2 fussy.

Please, please pray Aisyah cpt sembuh and returns to her old ceria self. I soooo miss her!!!




16 comments:

Jia said...

noris..glad to know that you had already touched down..moga2 aisyah cepat sembuh..kesian dia..blom dpt sesuaikn diri lg kt mesia..xpe..give her some times..maybe dlm seminggu dah ok ot..insyaAllah..ammin

3yearshousewife said...

Oyis,
Eventful betul perjalanan balik. Dari bersiap lawa2 sampai pakai baby suit je. Kesin Aisyah, spring menyerang seblm sampai Msia lagi.
Balik ala2 pengantin baru le gitu, dok dlm bilik je ek, hehehe.
Nie yg K.As lagi risau, kita org pengantin anak 5.

MRM said...

Welcome back Noris! Glad to hear that you n family have arrived here safely, Alhamdulillah.

Hmmm, kalau travel jauh2 ni, kita yang dah besar ni pun boleh jadi haywire, budak kecil lagi la kan, mesti lagi sengsara. Dah ler nak cakap / luahkan ketidakselesaan pun tak boleh sebab tak reti cakap. I pray that Aisyah will recover from her sickness soon, amin.

ummiluqman@azma said...

oo dah sampai rupanya.. selamat bergumbira di malaya

Oyis said...

jiah:
tenkiu. alamak, kena tggu seminggu ke? kenduri dah this weekend! :p tp doa2 kan la dia cpt return to her usual self ye...

K As:
pengantin baru ke K As? mcm 'ibu' baru dlm lg tepat kot, sbb nya anak berjaga mlm. letih jg, sbb kita nak adjust ke waktu msia, tp since aisyah tido still time UK, kena ikut style dia. sudah nya dgn kita2 skali tido siang berjaga malam.

ajam aqim mungkin akan merengek la sbb x biasa, but then again, who knows? maybe diorg terus jump right in and resume life spt biasa aje. budak2 ni unexpected. and what happens to aisyah ni pon unexpected jgk, sbb masa ke UK dulu she was an angel. x demam, x jet lag, x merengek. saya doakan semuanya dipermudahkan Allah buat K As sekeluarga.

Oyis said...

MRM:
a ah. u should know sbb fresh in mind lg experience tu ek. awak balik austria hari tu berapa hari recover balik? the heat that hits you masa sampai msia tu shocking kan? dah la kat austria masa awak pergi tu still ada snow. tu la, hrp2 aisyah gets well soon. kesian tgk dia x larat nak buat apa2.

ummiluqman:
dah sampai dah, alhamdulillah. ummiluqman, dulu luqman masa balik msia x demam or merengek or rimas sbb panas ke? mcm mana ummiluqman handle and bg la tips ye kalo2 ada. dah naik buntu dah tgk aisyah x nak mkn, tido ikut time UK, dgn x semesra or ceria dulu.

Anonymous said...

Oyis.. patut la ko senyap je. Aku bukak jugak blog ko byk kali nk tgk update..huhu ..rupanya aisyah tk sihat. Em aku bleh bygkan camne keadaan aisyah tu..huhuh aku yg tua ni pun dh jd cam sayur lembik bila smpai kt klia tu. seminggu aku tk leh mkn makanan mesia..uhuhuh...nasi bubur je..huwaa..

And mmg cemas kan kt heathrow tu sbb diorg tkde bantuan kalo ko sakit. mcm aku haritu..diorg boleh bagi buggy service (kereta n kerusi roda utk aku naik untik masuk kapal terbang). Oh aku pun cemas gak time dulu tu.siap telefon k.ad suma..huuh...sbb nk tanya apa nk buat sbb aku mmg dh lembik sblm naik kapal. sikbaik korg naik MAS direct flite. mcm aku kene transit pulak kt abu dhabi tu..rasa mcm tk sanggup je..rasa mcm nk terjun kapal..cepat la sampai..uhuh..air pressure kt dlm flite make u sick too! aku pon tk mkn apa2 dlm flite sbb takut kuar balik..huhu minum je..
tkpe..moga aisyah cepat sembuh.dia tk byk dosa..n ramai yg akan mendoakan dia. Aku yakin dia akan sembuh soon! Be happy Oyis..kenduri pun dh hampir kan? em..why so many wedding occasion yg aku sering jumpa lately..buka blog org citer kawen..buka FB kawan semua tag2 gamba kawen..aiyohhh...pening..

aku kena siapkan framework aku sblm balik..huhu berilah aku sinar...doakan aku juga ye Oyis..doa org musafir ni mujarab..ehehe
enjoy ur stay bebeh! Aku rasa sunyi lak korg tkde..huhuh..tiap kali lalu kt smeaton building tu mesti aku glance kt level opis ko..walaupun aku tau mmg takkan nampak ko kalo ko ada..ahaks

ummiluqman@azma said...

masa first time balik after lam duduk sini, raya hrtu Luqman mmg demam seminggu siap berkahak and dok ulang buat nebulizer, terkejut kot perubahan cuaca. balik baru baru ni alhamdulillah dia sihat walafiat, kami kat perlis lagi la panass sangat.. tapi banyakkan minum air kalau tengahari rembang jgn keluar rumah :)..

mcmana aisyah naik flight hrtu..lamakan 13jam ye.. kami doakan Aisyah ceria kembali sebelum kenduri nati wokey! take care

i am me said...

oohhh... kesiannya baca aisyah sakit.. i pray that she will recover soon so everyone can start enjoying malaysia. I can imagine kepanasan malaysia.. masa i mula2 balik dulu aiyoh berpeloh2 tak ingat. ubie pun pakai shorts aja. jeans pon tak bley nak pakai sebab panas sangat! haha..

Az Azrinudin Alidin said...

mula2 baca post ko aku gelak2..mmg terigt la camne panasnye mesia tu sampai aku kat klia tu pun berpeluh2 (btw aku naik bas gi kl sentral pasal kawan aku malas nak drive pegi klia)..pastu pegi midvalley sakit kepala tgk ramai sgt orang, sampai aku berkali2 tgk jam..iyer la kat sini kan jam 7 sume dah tutup kat mesia jam 10..

BTW, kesian anak ko ek. aku rasa tak lama tu sekejap jer nnt ok la dia terlebih excited jer tu. pastu budak kan mmg lambat sikit nak adapt..nnt bila dah adapt karang susah la pulak ko nak bawa balik uk. pape pun aku doakan anak ko sihat lusa!! igt tau..lusa ni elok la tu..hehe

Oyis said...

ummiluqman:
oo mmg adat la ye budak2 selalu nya sakit bila balik msia. ingatkan aisyah sorg je yg x tahan. mmg x akan kuar tghari dah, smlm kuar pkl 9 pg pon dia punya ngamuk sbb silau matahari kena direct muka dia huhu...

tunfatimah:
thank u. mmg tgh berharap dia akan sihat cpt2, and start getting her appetite balik. mmg panas skang ni, aisyah i resort her to just wearing shorts je skang nih hehe. i wonder if diya balik hari tu pon ada x sihat jg?

Oyis said...

azri:
hehe tau x pe. mmg pening jgk sbb kat sini mcm sesak satu mcm kan public places dia. and jalan raya, asyik jam je. tp after a few days ni dah ok la. wei.. apsal ko doa lusa? doa la dia sembuh skang ish ish ko nih...

Oyis said...

keindahanalam:
ooo ko pon kena before boarding the flight eh? aku ingt kena masa kat atas flight. btw, kitaorg pon call Dr Azli jgk minta pendapat. Habis Dr2 plymouth kena rujuk eh hehehe... but mmg dia sbnarnya x advice naik, sbb budak2 under 2 mmg x de ubat kan. kena someone assess, tp dia pon paham la consequences kalo missed flight tu. ntah la, kitaorg gamble je, berserah pada Allah aje la masa tu.

aku baca blog ko. oh tgh sepi ye lab? mmg tgh cuti easter pon kan? tu yg aku x guilty sgt balik ni. satu apa pon x bukak lg, padahal SV aku duk expect result tu when i get back,. aiyoooo...

Anonymous said...

hehhe tkpe..enjoi ur day...think lps kenduri..im sure ko tkleh wat keje skang ni...hehehe

Queen of Pirus said...

alhamdulillah dah sampai malaysia...sorry to hear about aisyah. alhamdulillah gak sebab tengok aisyah dah ok kat entry atas ni. dah tercapai dah planning nak gi London ari tu kan..k.anim punya gambar tak terupdate2 sampai la ni...hehehe.

izani said...

cool, seme dah slamat, insyaAllah ada ksempatan jumpa di Msia kami baru nak bertlk pagi ni