Tuesday, April 17, 2012

London Day 2 continued

Smlm punya entry stopped dkt Buckingham Palace kan? Lps tu, aku suh korg teka kat mana next stop kan? Ada juga yg dpt jawab dgn tepat, saudara Azrinudin, sila bg alamat kat emel or FB message ok. Hadiah x gempaq, tp nak post fridge magnet from London. Mahu kah? hehe..


Yup, next stop kitaorg ke Stamford Bridge Football Stadium, mana lg kalo bkn stadium bola team Chealsea FC. Aku ikutkan mmg lah x minat mana, tp sbb sblm ni Buckingham Palace tu aku nya idea, next one kita tackle Hubs' nya wishlist la plak. Although wish dia berganda2 mahal drpd wish aku yg free tu lah kan. Tapi aku enjoy je, sbb before this aku dah pernah menjelajah ke Old Trafford (Manchester United), Villa Park Stadium (Aston Villa) dan Wembley Stadium. Yg Man U ngan Aston Villa tu ayah aku bwk family kitaorg dolu2 (dia mmg sama la kegilaan bola dgn menantu dia nih), and Wembley plak aku gi rombongan sekolah masa wat A-Levels dulu sblm cuti musim summer (kes ikut geng ramai2 hehe). So, alang2 dah pernah pegi dua tiga ketul stadium sebelum ni, apalah salah nya tambah lg buat koleksi haha. Kalo nak ke sini, kena naik London Underground sampai Zone 2 eh, turun dkt Fulham Broadway, then jalan sket leh nampak dah stadium nya.


Kitaorg amik tour and museum pakej, harga seorg dlm GBP18. Tour setiap setengah jam ada, and for each tour berlangsung selama sejam. Start 10.30 pg, last tour 3 ptg. More info here. Mula2 masuk muzium, ronda2 lebih kurg, sbb tour dah nak start x sempat la habis pusing kat atas muzium tu. Lawatan keliling stadium tu kira puas hati lah jgk sbb dpt masuk bilik Press, jalan2 keliling stadium, tgk seat mahal, seat murah, seat atas, seat bawah, even seat Roberto Di Matteo (pengurus Chelsea) kat padang pon habis lenjan kitaorg posing sakan hehe. Pastu masuk bhg bilik persalinan team Chelsea dan team lawan. Gila jaki eh diorg, kalo team lawan nya bilik persalinan, dhaif skali. Hok dia nya bilik air, wuuu state-of-the-art. Taktik kata nya, biar lawan tertekan. Ish.. ish.. x kena sungguh dgn konsep Islam memuliakan tetamu, kata aku. Tp Hubs ckp, kat stadium lain pon sama, sengaja bg susah, taktik mematahkan semangat lawan... oo gitu..


Kalo korg nak tmpt duduk best dan layanan serba istimewa, kena la jd wartawan. Ha.. diorg ni layanan bwh sket je drpd pengurus dan pemilik tuan stadium. Wartawan nak apa pon dibaginya. Makanan free, air, internet, kabel, segala mala asal tulis hok comel2 saja sudah haha. Yg paling best of course bila jalan masuk tunnel ke luar padang. Sengaja dipasangnya sound efek penyokong2 bola bersorak, so dpt lah ko feeling2 ala perasan ko Frank Lampert walau sebentar cuma kan.


Okay sesudah sejam dibawa pusing, tamat lah sudah trip kami. Stadium Chelsea, pada pandangan aku, adalah quite kecik kalo nak banding ngan Old Trafford. Tempat duduk dia bole muat ~40000 penyokong bola sepak pada satu2 masa, berbanding ngan MU leh masuk 60000. Tapi mmg diorg berbangga sbb diorg mengekalkan tapak asal dan struktur asal stadium, so kecik pon kecik la tp sejarah x lupus dek zaman (katanya lah hehe). 


Ikutkan hawa nafsu Hubs, dia nak ponteng aje kerja lusa nya dan extend stay kat London by one night, sbb tiket utk Chelsea lawan Benfica utk Champions League masih ada jual lg, dan harga tiket x lah mahal mana kalo gi sorg (cheh sanggup nak tinggal aku ngan Aisyah kat hotel tuh konon). Tp sbb cuti tahunan Hubs dah habis dan hanya akan renew after April, (kesian dia, kes aku byk jg minta dia cuti sbb kena jaga Aisyah time aku terpaksa present la, jumpa SV la, kelas GTA la baru2 ni), so tu yg x dpt nak cuti lama2 kat London. Dah la Chelsea menang plak tu for that game (ni tgk kat TV la, a day after kita balik baru game nya). Kalo pegi sure puas hati tgk live, sbb menang lg kan. X pe, lain kali pegi lg eh. Ni pon dah ura2 nak buat day trip tgk Chelsea versus Liverpool kat Wembley, ntah piala apa aku pon x amik pusing sbb aku stop mendengar bila dia sebut, "Abg gi sorg... balik hari.. blah blah..." hehe. Mujurlah aku ni dibesarkan dlm keluarga minat bola, so dah afham pe'el nya. Nak2 adik beradik aku semua laki, hah lagi la. Stress je mak aku time2 bola, x de channel lain leh tgk. Dah tgk live, nak tgk highlight pulakkkk. Hmmm... The only difference between mertua dan menantu now is my family sokong MU (since the 70s lg bapak aku x tukau2 setia nya), dan Hubs plak mmg cas Chelsea abis lah. Bila ditanya aku sokong mana, aku bg jawapan geliga, "Man U by blood, Chelsea by marriage". Chewah...! Kahak tui jawab laki aku, by blood konon, kata dia. Tp seriously, kalo dua2 team lawan sesama sendiri, aku jd susah hati. Adat main ada menang kalah, so x suka tgk org lain berduka cita. pada aku, baik la tgk siaran ulangan Judge Judy, hati pon bahagia... hahaha.


Ingat nak sambung lg pusing muzium dia, tp sbb lama ralit kat kedai souvenir dia kat bawah, terus terlupa. Dah la tu ptg nya janji nak jumpa member kitaorg skali lg, nak jalan2 kat Oxford Street plak, so bila dah habis membeli, terus bergegas pergi.


Okay aku mmg mengada so nak kerat entry lg. Sbb dah lewat sgt ni. Esok lah last entry London. Promise2 x sambung lg dah hahaha...


Spt biasa, here are the pics, and ada aku tambah seketul video in the end bunyi sorak sorai...









































5 comments:

yatie chomeyl said...

oghe pung meme kaki bloa kes adik beradik laki 5 org ...oghe ialah penimat kipas mati MU jugop *high five sikit dgn ayah oyis*

btw, saloh ejo tu yang..Frank Lampard buke Lampert hehe

Unknown said...

mujur mak tak minat bola.. haha.. tp layan nengok gambar aje le :P

Az Azrinudin Alidin said...

bagitau saiful..nanti kita jumpa kat wembley, jam 5 petang, 5 May 2012..hahaha

kalau saiful btul nak pegi aku igt aku nak join sekali..boleh terus singgah rumah ko..ni btul2 ni bukan main2 :)

Lia Sakinah said...

Bestnya dapat pegi stadium Chelsea! Tapi klu kami, pastinya ke Old Trafford la...hehehe...
I'm already an MU fan b4 married, nasib baik kawin dgn org yg minat MU gak. SO xdelah conflict of interest...hehehe
Noris nak alamat saya tak? Nak gak fridge magnet from London...hehehe

CeqGu said...

kuat dio berderat:)