Wednesday, December 28, 2011

Unintended Error

Lately ni tgh sakan dah siapkan experiment. I have a deal with my SV to finish them in the soon future, so pulun la jg. In my field, experiment ni dlm bentuk simulation. That means, in order to get the result, lebam lah kena siapkan coding. And I think I am that at the moment. At least around the eyes.

Anyway, anyone who has programmed anything will know that the most annoying thing is bila compile, dpt error plak. Adeh... Aku, being the clumsy one, and sbb ilmu coding pon teramat lah limited, mmg kerap berhadapan dgn situasi begini. Kdg2 mmg berhari2 la jgk menelaah, kenapa la dpt error ni. Apsal haaa? Apsal???

Tp kdg2 syntax error je, sbb kecuaian sendiri. Haaa... ni kerap gak berlaku. Tertinggal (;) la, salah taip la, td declare variable nama lain pastu masa panggil buh nama lain plak la, etc. Sbb benda ni kerap berlaku, it makes me think tau, apakah aku ni selalu begini dalam segala aspek kehidupan?

Aku ni bkn lah bagus sgt, tp cuba sedaya nya mengaji la jg at least satu ain satu hari, time x haid tu kan. Cuma nya, bila baca aku yakin aje aku baca betul. Ye la, x kan la kita sengaja nak ngaji salah2 kan? Tp menengokkan kegopohan dan silly mistakes yg aku buat masa coding, menyebabkan aku tertanya2, ermm... ntah2 masa mengaji pon ada x brp betul dek terlepas pandang jgk kan?

Sbb tu la, ramai org dah khatam dan dah pandai tajweed pon masih bertadarus ramai2, or ngaji dpn tok guru jgk, padahal ilmu dah byk. Bkn apa, kita semua manusia, x lari drpd membuat kesalahan. Oleh sbb sini x de tok guru, the next best thing is pasang QuranExplorer la kan sambil ngaji, which I have tried lately, tp kdg kena pause2 jg sbb Sheikh Sudais ni baca laju ya amat hehe.

Setakat ini, Alhamdulillah, ok, cuma ada jg time2 aku tersalah baca spt yg aku agak tu i.e. Muslimun, baca Muslimin. Hmmm... nak kena lebih fokus ni masa ngaji. Moga2 Allah ampunkan dosa2 x sengaja yg kita terbuat semasa membaca Al-Quran ni. Astaghfirullah al-azim...


 

No comments: