Sunday, January 23, 2011

Slow Down


Lama betul aku x update kan? Missed me? Ngeh ngeh...

Sebenarnya aku mengikut nasihat Doktor. Masa sakit hari tu, aku called opis dia, dpt MC seminggu from last Monday. So mmg seminggu la aku rehat betul2 kat rumah, lab x pegi, keja pon ckp ngan boss ada note sick for a week. So dgn blog2 skali aku tutup kedai seminggu haha. Tp mmg kalo bole nak cuti lg je rasanya, walaupon badan dah rasa much, much better than last week and it looks like the worst of it is over, tp takut jg kalo tiba2 pecut kang system short circuit balik. So pelan2 kayuh la esok ni tgk mcm mana sbb deadline pon mmg ada this Tuesday *sigh*

Lupa nak ckp sblm ni, mmg nak jumpa Dr di UK ni susah, tp skali dpt jumpa layanan dia mmg excellent la. So kalo dah ada chance tu, mmg tanya la habis2an dgn Dr, dia x kan marah punya. Actually Dr aku ari tu baik betul, ckp kat phone je, dia diagnose gitu2 sbb common flu aje pon kan. Tp sempat mendabarkan org jgk Dr ni sbb dia kata kalo last year, dgn description yg aku bg tu, dia dah akan prescribe tamiflu. Huish... berderau darah. Tp dia kata selagi temperature x naik sampai 40C mcm tu, tahun ni diorg slowkan sket bg ubat tu (mahal kot). Nak buat test pon x de so mmg x tau la flu apa jenis kena hari tu, wallahu a'lam. Asal saja dah sihat skang ok la.

Dia ckp sakit aku tu mmg la due to virus, tp sbb aku overused badan aku terus jd mcm lambat nak baik. Mula2 aku mintak la MC sbb takut boss tempat keja marah. So Dr dah tau aku dah kerja. Pastu ckp MC yg sama ni leh pakai ke bg kat SV kat Uni? So dia pon tanya la aku belajar ke. Dan2 tu plak Aisyah terjerit2 kat background so Dr pon tanya lg, 'do you a little one with you also?', aku pon mengiyakan la. Tu yg dia terus bg MC seminggu tuh, kerana mengikut katanya, 'I normally tell people that they are burning their both ends of their candles, but to you I'm gonna say it looks like you're burning both ends and the sides of the candle as well'. Maka tu psl la aku berehat sakan ok after that tanpa rasa bersalah pon. Totally deserved it, nasihat Dr lg tu. Aku terus imagine kalo honour system mcm ni diamalkan di Msia, main helo2 je kat Dr terus dpt seminggu MC, perghhhh.... mau nya kosong abis opis....

Dalam pada x sihat ni jgk la terasa macam nak buat keputusan drastik, tp x tau lg jd ke x, sbb nanti efek satu keluarga jgk kalo buat. Tp rasanya x kot, just have to go on and persevere and yakinlah ketentuan ini adalah yg sebaiknya kot. Aku mmg lately ni kadar stress yg menggunung tinggi, siap pening2 kepala selalu pikir psl research yg masih x nmpk lagi garisan penamat ni. X lama lg dah nak pikir psl extension and get all the documents sorted, but I will cross that bridge when I get to it la kot, pikir awal2 semak kepala je.


Anyways, SV aku pon baik jgk. Aku tulis email aku heran kenapa aku flu sampai 2 kali winter ni, so dia pon asalnya org Brazilian pon terus la memujuk. Chewah, manja betul female student dia (yg masih aktif) nan seorg ni.... Tp dlm manja2 pon aku rasa esok bakal panas bontot kot sbb dia mesti nak tgk artikel tu jgk, siap x siap *pengsan*



Ok la, nnt ada masa and entry yg best sket aku write2 some more. Nak fokus on this paper first. Doa2 la siap weh.... Kalo dah siap ni, aku rasa mcm nak gi bercuti soemwhere la. Dkt2 pon jd la, just nak lari drpd pikir benda2 yg membebankan ni, for 2D 1N over the weekend pon dah cukup... Kena lebih beringat yg kita ni bkn nya robot, and some times, we just need to learn how to slow down....




4 comments:

afni+hafiz=dani said...

heaven oh MC sampai seminggu.hehe..tc =)

isabelle said...

syoknya dpt mc lama2....

MRM said...

La, kesian awak. I hope you are feeling much much much better now. Btw, I've been visiting your blog sebab kat blog Azri cakap your blog has an update 'how lah', tapi peliknya bila masuk blog, takde pula article tu. But today got an update 'slow down'.

Tu la, sometimes conflict, between getting the work done and loving yourself and body. Deadline still on and we got to complete the work. But we also do know that kalau terlebih guna badan ni, penyakit akan datang and if we are a bit unlucky, lama pulak tu nak sihat balik, so how? Hmmm, maybe it's a way of god telling us that kena beserdehana in life, kalau dok terkejar2 sokmo, nanti sakit, end up cannot do work too, so produktiviti sama aje in the long run? Wallahualam.

Anyway, kita pun rasa macam nak bercuti somewhere, haha...bestnya la kan... *feeling2 tengah baring kat tepi pantai...bliss* Jom la siapkan kerja dulu, lepas tu boleh take that short break. Good luck on your Tuesday dateline! :)

Oyis said...

afni:
heaven jgk la. rasa mcm nak mintak extend lg seminggu heheheh...

isabelle:
syok, tp yg lg syok sbb bila ada surat doktor tu terus hilang rasa bersalah. kalo la hari2 bole rasa guilt-free begitu, alangkah indahnya!

mas:
betul tu mas. tp kdg2 terlupa jg nak jaga kebajikan badan ni, sbb selalunya bila busy tu bertimpa2 perkara dtg, yg tu nak kena siapkan segera la, yg ni nak kena submit ASAP la, tu yg skali breakdown mmg lama la nak pulih 0.o

psl jln2 tu mmg la teringin sgt. tp kdg lps gi holiday ni bdn pon jd penat jgk, penat travel, pastu penat unpack, and then penat buat laundry. pastu kalo mmg ada deadline still terngiang2 dlm kepala... mcm masa Master dulu la. dah betul2 siap baru LAPANG otak dan DADA ... huuu... u can never win, until dah siap PhD kot baru bole rehat dlm istilah sebenar!