Wednesday, June 3, 2009

Red-ish Rashes


Aisyah skang dah baik, Alhamdulillah... temperature dia maintain dalm 37C, which is ok. Tp kan, pg td kan, jeng jeng jeng... aku terperasan, kat badan dia kat belakang, kat perut, kat pipi, ada bintik2 merah. sebijik mcm campak. Oh my God! Panic aku, panic, panic, panic!

Dah la aku google psl measles ni tgh ada outbreak dekat Wales. Wales tu x jauh tau ngan Southwest nya area. Cuak nya! Plak si Aisyah ni belom amik lg MMR (measles, Mumps, Rubella) dia, sbb umur 12-13 months br kena panggil utk jab. Adoi la... Dah la nak cuba squeeze in dkt klinik hari ni dpt. Eiii... bengang nya la. Hampeh sungguh health system kat UK ni. Receptionist dia kata dah x possible langsung, tp dlm masa 2 jam lg Dr dia akan call aku balik bg advice. Haram betul la ...

Hubs pon cuak jg, sbb kalo betul measles nanti panas akan naik dgn cpt nya. Ya Allah, jauh kan lah anak aku dari penyakit2 berbahaya ni.... Dah x tau nak wat apa, search lagi kat Net. Org kata bg minum air kelapa muda. Mana nak cari kat UK ni? Last2 call NHS Direct lg...

Lps di assess over the phone, memandangkan Aisyah x gatal2, x nangis, responsive, bila buat glass test pon lulus (more on glass test here utk detect meningitis - aku pon br tahu td masa dia suruh wat over the fon!), temperature x naik mendadak hingga ke 40C, maka adviser tu ckp, most likely post-viral rash. Yg Aisyah demam 3,4 hari sblm ni tu, dikira kena virus la, yg tgh menular skang.

Post-viral rash ni commom utk kanak2, tp as new parents, cuak weh. Dah la kalo betul measles aku pon kena jauhkan diri pd org lain, sbb wabak tu berjangkit through contact and air / saliva. Hmmm... Alhamdulillah rashes tu x naik ke tempat2 lain atas badan Aisyah. Tuan empunya badan pon ceria je, Alhamdulillah...

Tp tu la, benci aku ngan health system kat UK ni. Dan aku pon masih observe2 Aisyah, sbb no one has yet confirmed benda ni apa, assumption is made based on info dari aku je la kan over the fon, sbb dia x tgk depan mata kan? Adviser tu ckp kalo demam dia dtg balik (temperature spike up tiba2), x nak mkn, x nak minum, unresponsive, rashes menular lebih byk, gatal2, merengek2, cpt2 bwk gi klinik. Ye la tu. Kan senang kalo Dr dpt tgk aje, ala... kat msia tu walk-in je, tggu setengah jam ke sejam pon xpe la, pastu at least bila Dr tgk 5 minit pon jd la kan... utk betul2 confirm kan... pastu bg la ubat... vitamin pon x pe, beduk sejuk ke, calamine ke... ni tidak,... apa pon tarak...hiii... geram tau... sabar ni pon sbb Aisyah nmpk ceria n sihat. Kalo x, x tahu aku la react camne... huhu...

Minta dijauhkan la yg sakit2 berbahaya yg lain n moga cpt la anak aku sembuh ... Amin....

Ok klik sini kalo nak tahu psl post-viral rash. Moga nya mmg ini aje la yg tgh berlaku kat Aisyah... dan bkn campak, chicken pox dsb nya!

5 comments:

Unknown said...

Sian kat Aisyah. emm teruk gak aku tgk bintik bintik tu.. risau aku tgk. kalau aku kene sure dah buat macam2..

noris said...

bard:
eh, tu gambar cilok org punya hehe. tp lebih kurg cam tu la. tp kulit msia ni x seputih tu, so x la striking sgt. aku x sure la tu mcm ruam ke apa, sbb kepala dia asyik berpeluh sampai basah rambut. pastu bila tido bukak baju br dia nyenyak. nasib baik x demam dah. kalo x lagi pengsan aku.

Shue said...

Kesiannya aisyah..Insya Allah..doa dan sabar byk2 moga cepat sembuh. Utk ibu aisyah tabahkan hati... :-)

yzmahoney said...

lor awak nih buat debo kite jer...mati2 kite ingat badan aisyah..:p rayyan pon penah kene mcm tue..tp bintik2 die xseteruk kat gambar tuh...sehari lepas baik demam badan die naik bintik2..kite pon ingat chicken pox..Alhamdulillah juz post viral rash..sapu ubat gatal, then bg die tdo lepas tuh hilang... lega sgt2 mase tuh.. hopefully aisyah pon mcm tue jugak!! :D

Oyis said...

shue:
thanks. mmg tgh menabahkan hati ni :)

yzma:
ye ke? oo lega la hanti kita dgr rayyan pon pernah kena cam tu. especially tang lps demam br timbul tu, sebijik kes aisyah. ada bbrp mom lain pon ckp pernah ada anak naik bintik2 lps demam. hopefully it's the same thing la...