Wednesday, July 24, 2013

Berbuka Bersama Keluarga

After four years of living far away from our beloved families, Alhamdulillah this year we can spend the weekends in Ramadhan with them.


The first weekend in Ramadhan, we went back to Hubs's side of the family in Muar. Biasalah, trave; dgn anak kecik, penuh boot. 



Now check out our medicine kit. Masa tu aku x berapa sehat dan Zayd plak selsema, so we had a lot with us traveling. Paracetamol, baby Paracetamol, Cetrizine, nasal drop, nasal spray, Vicks baby balsam, cooling gel, our trusted Braun thermometer, Aisyah's inhaler and the bulky spacer that comes with it, Aisyah's epi pen, and of course, Mopiko for the gerenti-kena mosquito bites.



 

Ptg hari pertama sampai tu, wahhh... abah dah sediakan pecel ikan pari, Hubs fav menu, and also dah x tahun punya x hadap la kan. Mcm2 lg lauk, from ayam goreng to masak sambal, to bubur lambuk, tp punya la kepala ni fokus kat makanan je (puasa kan), so mmg x ingat nak amik gmbr dah. Apa2pon, pecel ikan parinya adalah yg terbaekkk!!!


Aisyah had a lot of sun kat kampung, especially bila Mak Usu nya start membancuh kek. Aisyah amazed me sbb pandai dan rajin rupanya dia when it comes to baking (a turf I am a failure at). Paling memeranjat, bila aku offer nak gi beli kuih utk berbuka ptg keduanya tu, dia bole kata x nak ikut sbb nak tunggu kek dia siap, padahal masa tu dah masuk oven pon, kalo dia ikut pon my SIL ada nak jaga. Smgt sungguh buat kek. Siap je terus dia ngap, x sempat amik gambar full cake hmm...






I also amazed myself sbb this is the first time EVER, aku drive kat Muar. Hubs was busy siapkan kerja opis dia (tsk tsk..) so I offered to drive, as long as another SIL followed in car to guide me the way. My MIL, SIL and then Zayd followed. Kedai kuih nya mmg marveles, rambang mata tgk kuih, murah2 plak tu, seringgit dpt empat fuhhh... dah la lama x jumpa kuih tradisional like tepung gomak, taik minyak, masalodeh, kuih bakar dan mcm2 lg aku dah x ingat, tp yg nyata, mmg kalo berbuka mkn kuih je hari tu, dah cukup mengenyangkan (astaghfirullah, kes lapar mata).


The following weekend plak berbuka at my side of the family plak. Kali ni ingat plak nak amik gmbr sbb aku masa tu x terkocoh2 sgt nak berbuka hehe.My mom asked for potluck so ada la menantunya yg buat ayam goreng berempah, ada yg buat kari kepala ikan, dan di top up dgn lauk2 lain mcm teur masib, ikan selar celup tepung dan sayur goreng yg mmg masak kat umah my mom dah. Aku bwk ikan kurau di masak halia sbb itu yg mudah dan satu2nya lauk yg ada dlm peti (gathering ini adalah agak impromptu buat aku sbb hari2 pon singgah umah my mom to drop off the kids, jd it's no biggie, but it's a chance to kumpul all adik beradik and cucundas together under one roof).










Last Wednesday,my Dad got back from a business trip in Klate, and I was so langkah kanan sbb dia tgh buka2 kotak and bahagi2kan stuff he brought from there masa I went to pick up the kids. The food, Masha Allah, made me smile and buntang mata, sbb menunya adalah yg tipikal Klate, I was waiting for it forever. Among them, ayam bakar kuah percik style Klate (ya Allah, heavennya), akok, sekayo, and my Dad even bawak balik ketupat uols. Ketupat daun palas yg tiga segi tu. Oh belum raya lg dah ngappp... bestnya... Like I have mentioned before, yg pulut2 ni mmg fav aku, altho Hubs mmg turn up his nose lah to ketupat daun palas, bcoz to him, as a Muarian, ketupat hanyalah refers to ketupat nasi, which I, a Kelantanese, thinks is so wrong sebab ketupat nasi tu kita panggil nasik himpit lah (or nasi kapit, dlm bahasa Klate). Never ending debate in this household, I tell you. Again x de foto sbb khusyiuk makan beradap sorg2 hehe...

This week is a longish 3-day weekend. So far x de plan, makan kat umah sendiri je lah. Selamat berbuka semua!



No comments: