Friday, April 19, 2013

Correct Telinga

Aisyah peringkat suka mengulangi perkataan2 baru yg dia dengari. Biasalah usia2 ni, semua benda pun budak2 serap mcm sponge kan. Nak2 skang dia dah balik Msia, she's picking up on two languages serentak. Kdg2 mcm susah gak nak control, pasal ada newborn tu satu hal la dah kurg fokus kat Aisyah, tp di Msia, kosa kata kat TV tu mcm x brp terkawal (perkataan like 'bodoh' for example, aku dgr berkali2 - so far dia x de guna lg perkataan ni, Alhamdulillah, but aku x sedap telinga la dgr kat TV). Or citer lawak2 kat Astro yg cross dressing ni mmg aku x gemar, and this one mmg dia pernah 'why is the man dressed as a girl?' or 'is that a man, Mommy?'... konfius budak2 tau... I have never sat long enough to watch TV sejak balik Msia (ntah knp mati selera, most likely x sempat je kot), but the TV is on blaring in the background anyway kat umah my mom where I am berpantang ini ni. Kalo aku perasan and nobody watches the show, mmg aku tukar ke channel lain. But Alhamdulillah, biasanya mmg terpasang Channel Al-Hijrah, but kdg2 ada jg channel terbabas tu. even kartun pon x selamat sgt kat Msia ni. Shows like Oggy & Cockroaches and also Tom & Jerry tu unsur2 mean and ganas pada aku, tp for the lack of anything better, terpaksa la bg dia hadap jg. Kat UK, kalo on channel CBeebies je, aku rasa selamat dan konfiden sbb mmg x akan keluar benda pelik2, iklan pun x de channel tu, coz the British are really politically correct that way.



This week aku dgr Aisyah duk tersebut 'Die, Die...!' in her pretend play, e.g. nak suruh kalahkan bad people. X tau dia pick up dari mana. I think 'die' is a really strong word, and I've sat her down and told her that it's a very nasty word and shouldn't be used loosely. Nampaknya dia faham dan bersetuju utk x lg menggunakan perkataan tersebut, tp ada jg 2,3 kali dia tersasul and aku terpaksa remind lg.




Sat ni masa aku tgh duk wat writing up dlm bilik, budak2 ni (Aisyah and her cousins) duk main kat ruang tamu rumah mak aku ni. Tiba2 terdengar Aisyah ckp dgn nada kuat, 'XXX (nama cousin dia) dah mati! XXX dah mati!!!). Ya Allah, tersentak aku yg tgh buat kerja. Itu hari setakat sebut je, ni pegi panggil cousin dia plak mcm tu.




Teringat nasihat Supernanny Jo Foster, kalo budak2 wat silap kena betulkan pada masa tu supaya diorg faham apa salah diorg dah buat, aku pun terus berenti buat kerja, tarik nafas (kena cool down, kalo x nanti jadi naga), then bukak pintu bilik menuju ke ruang tamu.




'Aisyah, did you say the word 'mati' tadi?' tanya aku tegas.




Terkebil2 dia tgk aku. Takut agaknya.




'Dari dalam bilik Mummy dgr', kata aku lg.




Dia masih lg diam.




Suasana hening dan genting itu dipecahkan oleh bunyi game Angry Bird yg dimainkan oleh anak saudaraku (cousin Aisyah) yg duduk di sebelah Aisyah sejak tadi, terpinga2 x tau apa. Tiba2 kat skrin iPad anak saudaraku itu terpampang perkataan 'Game Over'.




Oh itu psl ke Aisyah ckp kat cousin dia mcm tu. Patut la dia ckp member tu mcm tu... Dah abis turn rupanya. Turn Aisyah plak utk melastik. 




Haih, nasib baik dah beristighfar dan tarik nafas sebelum marahkan anak td. Kalo x, kesian dia, dah la x buat salah, kena marah plak dpn sedara mara.




Dengan itu, aku pun explain yg mummy salah faham, and semua org mengehembus nafas lega dan start gelak2 (see betapa garangnya aku, everybody held their breath). I also apologised kat Aisyah sbb salah sangka. Dalam konteks ni, yes, perkataan tu bole digunakan, kata aku.




Nyaris malu besar makcik, hehe!




Ok nak sambung buat kerja. Terpaksa berenti utk postkan entry ni sbb aku rasa lucu sendiri :P





Gambar2 di bawah x de kena mengena dgn cerita, but they were sanpped today, and kat ruang ni lah insiden td berlaku hehe









 













4 comments:

Anonymous said...

Salam.
If im not mistaken, cbeebies ada kat hypptv (unifi tv)

Oyis said...

ada.. pernah nampak iklan dia skali tu, tp x amik pakej dgn unifi huhu.. but thanks for letting me know. makna nya betul la, bkn salah tgk ke apa hari tu

Mama Zharfan said...

Lama tak singgah blog oyis...dh balik msia ke

CeqGu said...

mummy aisyah meme bekeng ponnnn hahaha