Thursday, February 12, 2009

Berat Aisyah at 7.5 Months


Mcm ni pun kurus ke?



Org nya busy mcm ni, sampai stokin tertanggal2 atau menggelebeh dah, mcm mana nak gemuk, ye dok?


Tuannya kecik aje, tp segala benda nak panjat. Ni attempt nak tarik bottle warmer dia

Kalo x manjat pon, merangkak ke segala ceruk rumah. Semua aktiviti tu pon membakar kalori, ye dok?



Hari tu gi timbang Aisyah dekat tempat Health Visitor tu la. Skali lg episod menanggalkan baju dia tu diikuti dgn raungan penuh x puas ati. Maybe sejuk pon sama kot. Kesian anak aku...

Alhamdulillah, berat dia naik. Dari 6.8 kg last month dah jadi 7.08 kg. Tp itu pon HV x puas ati, sbb dia kata masih ringan sgt nih. Kiranya dalam 25th percentile. Geramnya aku... Nak wat camne kan? Dah kita ni org Asia. Aku x tau la dia ikut chart UK ke apa, tp aku rasa x de la ringan sgt si Aisyah ni. Masih ada ketak2 kat lengan dia, x de la sampai nampak tulang2 je. Pipi pon berisi je, x de la cengkung ke apa ke...

HV tu scrutinize balik rutin mkn Aisyah. Aku ckp kitaorg dah bg mkn 2 kali sehari, lunch and dinner. Pas tu HV tu cam tension, sbb kitaorg x bg Aisyah mkn breakfast. Tp dah Aisyah slalu tido pkl 1 pg, and bgn pkl 12 tghari cam tuh, mana nak bg breakfastnya kan? Jadual cam tu sebenarnya sgt convenient utk aku, sbb bole gi school masa dia tido. Bole la avoid adegan syahdu2 di pagi hari. Plak tu sepanjang mlm Aisyah bgn dlm 4,5 kali nak nenen. So mesti dpt kalori dari situ gak kan? HV kata mlm2 tu biasanya budak2 nak comfort nursing aje, x minum betul2. Tp aku tahu Aisyah minum betul2 sbb bunyi org swallowing, mengah2 sampai.


Lg HV tanya, apa yg aku kasi mkn. Aku ckp la, nasi, kdg potato, sayur, ikan, ayam, daging, semuanya lenyek. OK2, dia angguk puas hati. Pastu dia tanya, 'For dessert?' Lok... kena bg dessert ke? Aku ckp x pernah bg dessert, buah je kdg2 tp dia x suka banana, peach, mango. Semua yg masam dia reject. Strawberry je dia layan. HV kata, kena bg yg manis2 jg, kena introduce la yoghurt utk babies tu ke, formage frais ke, soft cheese utk kanak2 ke, for finger food.

Pastu sebelum balik aku minta dia ukur ketinggian Aisyah sbb sejak dtg UK x pernah2 ukur. kalo kat Msia kan best tiap2 kali pergi ukur. Bole dia ckp, dia x ukur sbb Aisyah dah nangis kesejukan, plus babies x grow in height pon sgt2, so x amik ukuran slalu2. Dah la janji last month nak buat this month, pastu tipu plak. Eiii... geram.

Mula2 aku mmg nak sabotaj aje HV tu punya pendapat. Sakit hati. Suka hati aku la anak aku. Mmg jadual tu convenient pon kan. Tp pikir2 balik, Nabi pon x suka umat dia bgn lewat2 kan, melanggar fitrah aku ni... So kitaorg pon start la kejut Aisyah pg2 and bg breakfast. Dan jadual ke lab aku pon berubah la. Aku cuba bgn utk bersahur (byk kena ganti posa tahun lps sbb ada baki2 nifas n period x teratur tuh), then study sket, tggu Subuh, Solat, then study lg sampai Aisyah bgn. Not so bad, sbb masa Subuh hingga pkl 8 pg ni, org Msia dah ptg. Masa ni la time nak kacao Sake ngan masalah Linux etc, sbb sempat lg la sbb dia online. Kalo tggu lewat2 nnt Msia pon dah mlm, so susah la nak bertanya. Haha, jgn marah Sake... Itu la agaknya hikmah bgn awal ...

Tp agak susah nak ke lab tghari nya. Sbb kena tggu Aisyah nap balik dlm pkl 12 -1 ptg, baru la bole kluar. Kalo x nnt ada la adegan air mata. Huhuhu...

Also kitaorg dah bg la fromage frais dekat Aisyah. So far, falvour strawberry n raspberry okeh. Peach masih di reject. Kalo rice pudding lak ok, strawberry cheesecake (utk baby - dlm tin), dia x moh. Memilih anak aku nih...

Tgk la next month camne. Kalo HV tu sibuk2 lg psl berat, maleh aku nak layan dah. Aisyah tu kan tgh aktif memanjat, merangkak, etc, mcm mana la berat nak naik byk2. Aku bg mkn pon mmg pegang2 gak perut dia, x mo la sampai dah terik sendat jd ikan buntal baru nak berenti bg mkn kan. Tabiat yg x baik tu. Bole membawa kepada obesiti kelak. Aku yakin babies know when they're hungry n when they're full. Kalo aku mess up kang, dia punya full alarm yg dah ada dalam body rosak. Kalo aku x bg mkn pon, she'll still get the nutrition she needs sbb dia kan masih breastfed. Bkn ke skang ni mkn2 utk dia adalah satu experiment shj, and most of her nutrition still comes from the breasts? Apo la makcik HV tuh...

Itu sahaja rant utk hari ni. Yg mana yg baik, aku ikut. Yg mana yg rasa kureng betul tu, aku letak tepi... hehehe...

4 comments:

Lia Sakinah said...

haha...sokong ape noris ckp. pedulikan je ckp HV tu, asal kita tau anak kita sehat & cergas...Sy ni lagila selalu kene bebel dgn nurse...sbb qystina susah sgt nk naik berat badan, pdhal mkn bkn main kuat lagi...susu toksah ckp la, bgn tido mlm pn leh abis 20 oz (3x bangun). Xkan nk paksa gak anak mkn smpi buncit kan? Tp diorg x tau, disebalik anak tu kuat mkn, diorg pun kuat main...melasak x igt dunia, camne nk gemok...xpe, yg penting diorg sihat, mkn minum cukup, pastu ceria je boleh main2 & xde sakit2, for me, it's already a huge blessing...betul x noris? hehe...

dLyn aZmi said...

hehe tgk muke aisyah..
betul2 mcm muke ayhnye ;)
makin besar makin sama..

Mommy Harith Hannah said...

Takpelah oyis, xyah follow sgt cakap HV tue... yg penting aisyah sehat & ceria... spt kata ur fren, tak sakit pon dah kira huge blessing... *syukur*

Betul aper oyis cakap tue, sepatutnya baby baya aisyah nie (7.5), still depending on mom's milk... solid food hanyalah complementary & utk slowly introduce baby dgn food sahaja... bukannya sampai nak kena makan 3x... owh, padanlaa anak mat saleh bulat2 yer... kecik2 dah makan macam2... ekekeke...

Saya start ajar Humaira makan masa dier 7 bulan, then bila dah 1thn lebey baru laa makan 3x... Tue pon risau juga, kot2 perut dier susah nak hadam byk2...

*Ibu2 nie tak habis2 risau, kan? kihkih...

Anonymous said...

salam noris..
betul apa yg ibu-ibu kat sini cakap...tak payahlah pikir sangat pasal apa org nk kata..yg penting kita tahu anak kita sihat..xde sakit..tu yg penting...dia makan minum macam biasa oklah tuh...lagipun skang ni dia tgh nk ringankan badan..nak berjalan kan...macam anak e khadijah lah..
berat naik sikit je..timbang hari tu masa 6 bulan 8.1 kg...suppose kena naik sampai 8.6 kg..tp ira oklah..chart dia taklah turun...e dah bagi anak e makan dah..macam noris jugak.. bg mkn bubur nasi yg diblend...kekadang masuk ikan..kentang..carrot...b/fast cuma bg b/feed...lunch...cuma ptg kekadang skang ni e bg biskut baby coz dia dh ada gigi 2 btg kt bwh...jd untk release tension sakit gigi dia..e bg biskut...pastu last dinner...kalau x dinner..x tido anak saya ni...dlam sehari b/feed adalah dlm 5-6 kali sblm mlm..pasu mlm ada dlm 2-3 kali je...mmg kita sbg ibu ni..kalau boleh semua nk sempurna...betul x?as long as our babies ok..sihat...it's ok...