Wednesday, December 31, 2008

Aisyah's EBM Drinking Habit

Baru2 ni aku cam risau sbb Aisyah minum x sampai pon 2 botol of 5 oz milk a day. Setahu aku, dari blog kwn2 working BF moms yg lain, kalo babies diorg umur 6 bulan ke atas tu, stok mcm x bercukupan. Tercungap2 nak pump kat tempat kerja, nak kejarkan stok. Aku ni plak dah terbalik. Aisyah buat x kisah ngan EBM dia, minum pon main2.

Bila jumpa health visitor, dia kata normal sbb Aisyah dah start mkn solid food, aku cam x berapa percaya. Ye ke? Sbb aku jumpa tu general health visitor je kan, bkn lactationist, so aku agak ragu2.

Sblm aku dtg UK ni, ingatkan ramai mothers kat sini yg aware psl BF, sbb paediatrician Aisyah masa kat An-Nur ckp susu formula susah nak dpt kat sini (which is true), and kerjaan British bg 6 month paid maternity leave utk menggalakkan BFing, so I was under the impression that BF awareness is better here. Tp oops, aku silap, sini teenage pregnancy rate agak tinggi, so bebudak 'townies' yg quite possibly high school dropouts ni cant be bothered psl BFing, so aku tgk ramai gak yg bg botol aje. Tu yg aku bertambah x yakin ngan Health Visitor tu (but she was very, very nice, and dia sgt2 impressed aku berusaha giler2 buat stok EBM , and juga impressed dgn usaha Hubs yg bersungguh2 menjadi house husband yg caring dan bg EBM pd Aisyah semasa ketiadaan aku).

But I kept feeling worried about my daughter's EBM drinking habits. The only thing yg membuatkan aku rasa Ok sket ialah Aisyah suka menyusu mlm, byk plak tu. Tp letih sket la, sbb bila kitaorg dah tido pon kdg2 dia minta (mata dia pejam, tp mulut bunyi minta susu). Lebih 5 kali la satu mlm tu terbgn2 (aku la, dia mata pejam lg). Nasib bg susu dlm posisi baring, so x perlu aku fully awake jg utk BFing.

Aku takut perbuatan BFing sambil tido ni adalah salah. Ye la, mcm org malas aje. Pas tu aku takut bottle rot, sbb menyusu dlm tido. And aku x sure sama ada Aisyah ni nyusu betul ke, comfort nursing aje (buat pacifier dodoikan dia tido).

Tp selepas baca artikel ini on reverse cycling (http://www.workandpump.com/reversecycling.htm), Alhamdulillah, rupa2nya mmg ada 'smart' babies yg allign kan waktu mkn dia dgn waktu ibu dia ada kat umah (meaning less during the day, more at night). So, betul approach aku tu. In fact, sgt2 disarankan bg BF sambil tido, sbb benefit kedua2 baby n ibu (ibu dpt rehat lebih sbb yah bgn gi ke cot baby jauh2, n babies pon dpt coordinate kan waktu tido sama mcm ibu). Plus, babies mcm ni akan tido siang, so senang la keja Hubs. And when it's more on the breasts, I can pump less at work! A Godsend!

And psl bottle rot tu, baru la aku tahu bahawa kerisauan aku x berasas, sbb breastmilk does not rot the babies teeth. Hanya formula milk and juice will, and kalo baby dah start mkn solid, that is most likely the culprit. Phew!

So Alhamdulillah skali lg, and x perlu la aku risau2 tentang eating pattern Aisyah ni. Asal sihat n selamat, syukur....

7 comments:

Anonymous said...

Bagus la aisyah ni, tau2 je mak dia ada waktu mlm jer.. iskh..

Anonymous said...

maaf yer..sy mencelah,,sekadar berkongsi pengalaman..bb sy pun masa winter time mlm setiap sejam bangun nk BF..tapi masa tu dia 5 bulan n lum start solid food..mybe dia lapar tambah2 lg time sejuk..now she almost 7 month..n rite now summer,,n masa start 6 bln.memang dia kurang susu siang n dia cover with BF waktu mlm..tp bb i terlalu aktif..siang dia wat projek meng'explore'..so i sama gak ngan noris i myusukn dia baring sambil tido..tp bila salah posisi bg mulalah sakit pinggang,,honestly,,kt pun kekdg letih sbb terjaga je time mlm.
i rasa pengalamn bb kt sama sbb bb kt was born in masia..for ur information bb i lahir 1hb 6..dekat2 ngan bb u kan..hehe..sori i read ur blog..it looks interesting..coz we faced same situation..salam perkenaln

sahabat dr aussie

Mommy Harith Hannah said...

Wah, bagus aisyah reverse-cycle.. at least, tak perlu lah oyis berhempas pulas pumping kat lab... Kita pon dah baca info about reverse-cycle kat website tue, mmg bagus utk both mummy & baby kan? Good girl laa Aisyah! *hugs*

Sejak stok dah berkurangan hampir separuh dari asal nie, dan muhasabah diri ttg freezer stash, i think takmoh dah paksa diri pumping sampai dpt 4x4oz.. Kalau stress pon tak elok kan.. Ape yg dpt hari nie, kita bagi jer kat Humaira esoknya... So that, kalau tak cukup, she'll learn to wait for me, nursing at night and soon reverse cycle juga (hopefully!)...

Btw, terel ekk kita teka, oyis guna Mini-e... kalau ader quiz, leh dpt 1st prize nih... LOL

Owh, pasal homemade food tue, takpe oyis, yg penting aisyah nak makan & sihat, kan? Humaira dulu2 suka fruits puree, skrg dier layan bubur nasi jerr.. fruits & veges puree sumer sembur, sanggup dier tak makan dan tunggu kiter balek kerja... Haih, makin besar, mcm2 ragam budak2 nih...

yzmahoney said...

kite since lepas baik denggi mmg cosleep kan rayyan..sebab kite mcm lembek2 lg mase tuh so malas nk angkat rayyan dr baby cot..so sampai skrg melekat plak mcm tuh..hehhe pastuh kite pon nursing baring jer.. sonang kojo..kite ingat ape yg kite buat ni salah tp thanks to awak & the article! rayyan mmg dr dulu reverse cycling..hehehe siang minum sket jer.. agaknyer xsuke bibik die kasi botol.. ade bau2 bibik sket die xselera..heheheh

Puteri Satu said...

tak per la kan...korbankan waktu tido sikit...tuhla besarnya pengorbanan ibu ni kan...

Anonymous said...

betull..kekdg termuhasabah diri gak..mcm nilah ibu kt dulu membesarkn kt kann




sahanat dr aussie

Oyis said...

iso:
tu la, dah sebulan lebih asyik kena tinggal umah je siang hari, lama2 paham la dia :P

anonymous:
salam perkenalan! eh, apa plak 'sorry i read ur blog', dialu-alu kan lg ada, especially kalo ada info yg bole dikongsi bersama :)

oo... baby mmg minum byk waktu mlm eh kalo musim winter? x pernah plak take into account faktor cuaca atau musim tuh. hehe..nasib awak bgtau. Aisyah pon siang dah sgt aktif, pantang paling belakang aje, ada la projek2 yg dia buat. paling x tahan ialah projek jilat karpet. adoi la...

and sgt2 setuju bab sakit pinggang. kdg siap terpikir, jgn la sampai spinal aku dah crooked ke apa, ni baru anak satu!

ok feel free to drop by anytime yeah

ps: jeles aussie tgh summer :P

mummy h&h:
oops, lupa la nak bg kredit kat arnie, sbnanrnya kita baca blog awak, lps tu ter'hop' ke other pages and then ter 'landing' kat part reverse cycling. thx tau!

a ah, sungguh terrer arnie teka mini-e. sorry la, x de proze give away. nnt2 kita wat quiz keh keh keh... jgn stress2 ngepam tu, kang kering, susah!

yzma:
a h, kita pon cam awak. awal2 rasa bersalah, sbb mcm org malas je bg susu dlm tido, tp rupanya teknik terbaik... hehe kekalkan!

btw, x tahan la baca ayat, 'agaknyer xsuke bibik die kasi botol.. ade bau2 bibik sket die xselera..heheheh'

kita ketawa besar, ntah2 satu lab dgr. malu i tau :P

puteri satu:
itu la kan, kita dulu masa kecik2 cam ni jgk la berhempas pulas mak kita jaga ek... puteri satu ada twins kan? lagi la mencabar buat mak puteri satu ek?