Saturday, December 29, 2007

2nd Clinic Visit

Note: 29/12/07.Gestational Age: 13 Weeks 6 days. EDD: 29/06/2008.
Grow Baby Sayang, Grow!

Hari ni tiba masanya utk monthly checkup lg. Kitaorg maintain dekat Klinik Penawar, bawah Dr Sy. Kitaorg sampai tu dah dekat pkl 11 pg dan dah x ramai org.

First things first, as usual, amik sampel air kencing. Bagus, no glucose, hormone hcg still present. Then scan. This part mmg a bit fobia sket, but considering dah end of 1st trimester, rasa teruja pon ada jugak. Once I saw the tiny little being on screen, rasa relieved yg amat. Kalo ikut date, aku dah end of Week 13.

Dr Sy tunjuk kat aku n Hubs jantung baby berdegup2, so jantung baby okay, katanya. Tp pada mata kasar aku yg untrained ni, mcm x dpt nak pastikan sgt, but I'll take his word for it. Yg nyata, baby dah jauh membesar dari last month. Lebih menarik lagi, dia ada gerak2 la sket tgn dia. They say baby at this stage dah bole gerak2 dlm amniotic fluid mak dia, tp mak x kan perasan lagi. I'll take the hand movement as a wave for us la. Tp Hubs kata dia x perasan la plak. Huh...

Lepas dah puas ati scan tu, Dr Sy tanya aku nak resume buat monthly checkup kat sini ke nak ke tempat lain. Aku ckp, sini pon OK. So, dia bukak kan buku merah utk aku, ala... yg standard2 mcm kat klinik ibu mengandung biasa tu la kan. Masa ni dia amik timbangan berat aku, 65 kg. Wah, dah naik 2 kg drpd aku nyer non-pregnant weight dulu. Terkejut juga aku, sbb dlm muntah2 x selera nak mkn pon bole gain weight ke? Dr Sy x terkejut, dia kata, awal2 ni water retention, it's very normal. Ok la..

Then dia amik BP aku, 128/78. Normal la tu. Aku sebenarnya disuruh fasting dari smlm, sbb hari ni nak amik darah, Dr Sy nak check haemoglobin and run a few tests. Hisy.. aku bab jarum marum ni mmg x suka. Dari dulu suruh nak cari salur darah. But mengenangkan sayang kat baby and these tests are necessary (and Hell, byk lg la kesakitan yg bakal menimpa sblm aku dipush masuk ke labour room tu), I might as well get used to it all from early on. Heh... So aku pon surrender la.

Dr. Sy siap2 kan jarum dia. 2 picagari lak tu. Aku kata, 'byk nya nak amik darah, sampai 2 botol?', sampai sengih2 nervous. Ketakutan has crept in. Dr Sy kata, 'X pe, yg saya amik ni, x sampai 5% pon total darah dalam badan.' Chesss...

Yg peliknya, Dr Sy amik darah ni, sket pon x sakit. Almost x terasa. Lps abis sumer2 tu, Dr Sy suh dtg next Saturday utk collect result bloodtest ni and off we went la with a month's stash of obimine in hand.

Dlm keta aku dok puji2 Dr Sy dekat Hubs. 'Sikit pon x sakit, Bang...' blah blah blah. Sampai berbulu Hubs, siap dia tempelak, 'Amboi... mentang2 Dr hensem, amik darah pon x terasa sakit..' Heheheh... Ni nak bgtau sket, amongst my 2 lg pregnant buddies kat opis tu la kan, kitaorg sumer gi bwh Dr Sy ni, and secretly behind his back panggil dia Dr yg hensem2 tu... hehehe.... A bonus la tu... sampai injek pon x sedar hehehe...

P/S: Selepas appointment dgn Dr Sy, kitaorg pegi survey Hospital Az-Zahrah and Hospital An-Nur, saja, suka2. Thing is, I totally what the date today was, and I'm glad I forgot, else x mungkin aku menjejakkan kaki ke area2 near situ. I'm glad today wasn't such a big deal for me ad Allah mmg buat aku lupa what happened this time last year. It made it so much easier for me to get through the day, not to mention betapa blessed nya aku bila instead Dia berikan aku peluang utk melihat tumbesaran anak aku dgn sihatnya sebentar td. Segala puji bg Allah.....

No comments: