Friday, June 15, 2012

Bluessss

Bdn rasa x brp nak sihat. Byk punca nya, mungkin:


- Baru nak recover holiday gi Swindon baru2 ni (byk sgt berjalan kah?)


- Tp yg pasti hangkut beg2 berat tu ada sampai 6 bijik beg between me and Hubs and my Mom, x termasuk pushchair Aisyah, and also handbags sorg satu and also seplastik besar jajan; turun naik platform keretapi (siap ada change lg dkt Taunton)


- Maybe jgk kemas2 post-holiday tu la, especially tang hangkut 2 beban plastic besar mengandungi baju2 basah yg dah basuh ke dryer. Ni kes basuh baju yg pakai masa holiday lah ni. Nama je 2 beban, tp beban besar2 ok, hasil 5 kali basuh dgn mesin basuh kat rumah. Hubs keja, so aku volunteered gi dryer, sbb aku semak kepala kalo baju bertambun2 kat dlm bakul, x leh nak study. Dah basuh, dry, and lipat elok masuk almari baru hati lapang...


- Smlm aku start balik exercise regime. Baru bertrampoline selama 45 minit tp ada kesan kah sampai bdn sakit2 otot?


- Smlm jgk aku try minum balik air teh detox kat opis (smgt kan nak kurus... ye lah, mak aku pon dah tergezut tgk anak dia). Pernah dulu try mmg sampai demam2 jgk kalo minum air ni aiseh... Tu psl kalo nak try kurus, jgn buat semua nya in one go. Dah bdn x leh terima huhu


- Smlm kemas opis. Ye lah, seminggu tinggal. Baik punya debu. Mungkin debu masuk hidung


- Nak kata dasyat menjadi host layan emak di rumah adalah sgt tidak benar, sbb buat kerjarumah or masak2 x de istimewa nya, macam biasa aje. Malahan kerja bertambah ringan sbb my mom sentiasa tolong basuh2 kan dishes in the sink lah, tolong jaga Aisyah la, masak sama2 la.. hehe..


- A few days before gi Swindon Aisyah kena ear infection yg teruk, suhu sampai jejak 40.9C! Siap dpt antibiotik lg. Ear infection mmg x jangkit but maybe penat jaga org sakit kot, lama2 body pon kalah. Tp tu citer dah brp hari yg lps dah, x kan la lama benar nak sampai efek tu, so maybe cross off this one :P


- Cuaca UK pon sgt x menentu. Panas, hujan, panas, hujan, angin kuat2 plak tu.


Tp aku rasa sbb utama mungkin dek terkejut melihat the Blue Screen of Death di laptop Dell ku. Pg smlm elok2 bole buat kerja, tghari nya bila start asyik kuar screen biru kalo nak masuk Windows. Masuk Linux ok plak. Innalillahi wainna ilaihi raji’un. Susah hati la jgk, sbb org nak lekas2 siap at this stage, dia wat hal plak. Dah la 3.5 thn aku buat PhD ni, semua rely on laptop, mmg PC di opis x berusik sgt.


Apapon aku bersyukur, sbb ujian ni dtg pada masa ni. Sememangnya sblm pegi Swindon hari tu aku dah back up semua sekali (syukur Alhamdulillah ya Allah!) – all the scripts, the graphs, the written materials, papers, etc masuk dlm external HD. Aku ni mmg sering alpa nak buat backup, so it couldn't have happened at a better time lah, Alhamdulillah... So dlm keadaan duit dan masa yg x brp nak mewah ni, aku ada option utk re-con balik PC opis, and move everything there. Tinggal x best kena work in the opis je la, unless aku nak type thesis using LyX on Linux (sbb kalo guna Open Office, then masuk Words lari plak formatting nya), or guna notebook kecik pemberian Faculty kepada aku yg dpt Christmas hari tu, but skrin dia kecik giler mmg konfem berpinau mata aku, and kalo aku menaip asyik la salah key sbb jari jemari aku x brp nak runcing, hmm.. else beli je la laptop baru, hadiah belated birthday, kan? Hehe.. tp aku dah malas nak invest in a new lapotp for PhD sbnarnya baik beli handbag, sbb tggal writing up je. Hopefully I’ll survive... We’ll see la camno.


Doa2kan aku ye. Moga cpt sihat, dan dpt menyiapkan kerja2 PhD dgn baik, serta dipermudahkan segalanya. Mungkin ini ujian, mungkin jg kaffarah dosa. Apapon, kena hadapi dgn redha, smg berjaya, Allahu Akbar!

3 comments:

yatie chomeyl said...

oghe pulok byk buat kijo kat pc opis sbb laptop kecik, sakit mato nk tgk tulise kecik2. tapi sumo save dlm pendrve. hari tu pendrive keno virus, separuh mati sero. lo ni insaf doh...wat kijo sumo save kat 2 tempat, external dgn pc lab ehehehe

Lia Sakinah said...

Salam noris...ya Allah mcm2 dugaan Noris di saat2 genting mcm ni. Kagum dgn ketabahan noris... hang in there ye noris. Dh lama x melawat blog noris...tetba tdi tgk tarikh, terus teringat bday Aisyah on 17 june. Sbbnya aritu igt bday noris yg 17 june. Ni pn dh kira terlewat sehari ni... smpikan salam happy bday bt aisyah ye... moga aisyah sihat2 selalu...

Oyis said...

yatie: tu la, peringkat kahir2 ni bahayo. kena wat backup sokmo, and at a few places jgk la. semoga kejadian spt ni x berulang, bole bikin gile kepala!

lia: thanks lia. awak ingt jg tarikh 17 jun tu ye hehe. nak dkt2 akhir ni, dugaan ni lain mcm plak. tp terpaksa lah maintain cool, walau sbnarnya mcm panic mode dah!